Hej RT!
Jag heter Emelie och jag är en “long time lurker” och lyssnar med intresse på podden.
På 00-talet så hade jag en EF inom inom kultursektorn. Nu är jag dock sedan ganska många år heltidsanställd inom det kommunala.
Jag är en ganska kreativ typ, jag skriver böcker, sysslar med “crafting” av olika slag och har också hållit workshops inom olika kulturområden. När jag blev chef fick jag dock sluta med mycket av det.
Jag blev inspirerad av tråden om bisysslor och har sedan dess funderat på att dra igång någon form av entreprenörskap igen. Jag är dock lite “orolig” för hur jag ska få till detta så att det inte blir tokigt mot min arbetsgivare.
Tänker att det borde finnas fler offentliganställda här som kanske kan coacha i hur man kan lägga upp det här med att få en bisyssla i Eget AB godkänd hos arbetsgivaren.
Normalt finns det ju policies som reglerar sådant. Att höra med HR är också en variant. Samtidigt är det viktigt att notera att det inte är att något är “konkurrerande” i någon mening utan bara att det är potentiellt förtroendeskapande. Du måste alltså inte ha fattat något beslut som gynnat dig själv i den andra rollen. Det räcker med att någon kan uppfatta att du eventuellt gjort det.
Rent allmänt är det ju många chefer och andra högre tjänstemän som har egen verksamhet vid sidan av jobbet så att det skulle vara generellt problematiskt har jag svårt att se. Däremot är det sannolikt bra att ha en tydlig avgränsning mot det som relaterar till din ordinarie anställning.
Som skrivet ovan, det brukar finnas policies för sådana här frågor. Tänker mig att på mindre bolag kanske det är lite si och så med det, men på en kommun borde det vara uppstyrt. Bolaget jag arbetar för uppmuntrar faktiskt till att driva eget vid sidan av och man har möjlighet att gå ner i tid för det om man vill, men detta är nog lite ovanligt. Har flera av min anställda som driver eget (eller har drivit eget) och upplever att det tillför verksamheten en hel del. Men som sagt detta kan vara ett specialfall.
Jag gör detta och inom samma arbetsområde men på inget sätt konkurrerande(fastighetsbranschen).
Så länge det inte påverkar jobbet eller riskerar att hamna i en jävsituation så bör det vara lugnt. Kolla med HR och ha ordning på bisyssla blanketten.
Fick dock en gliring av närmsta chef en gång strax efter anställning… “vi får se vad du får behålla, jobbet eller fastigheterna”.
Det var någon form av avundsjuka men svaret hade vart enkelt om det hade eskalerat. Sa inget utan lämnade rummet.