Kommunaltbolag och driva eget

Hej
Kommer börja ny tjänst inom ett kommunalt ägt bolag inom fastigheter. Där kommer jag serva olika tekniska installationer.

Finns det några problem att starta eget och installera liknande tekniska system mot privata sektorn, alltså inte mot det offentliga?

Detta blir min lilla hobby bisyssla.

Hur resonerar ni ska såklart ta upp detta med min chef men vill veta om det ens är någon idé eller bara skrota?

1 gillning

Det är nog inte säkert det hjälper. Du bör nog läsa ditt anställningsavtal först. Det är väldigt ovanligt att du får jobba 100% och ha arbete utöver detta.

Står i avtalet att jag är skyldig att informera arbetsgivaren om eventuell bisyssla. Med det sagt känns det lite oklart.

Om det är en korrupt kommun som Göteborg eller Södertälje så är det nog inga problem. Annars kan det bli svårt.

Jag jobbar själv på en större kommun. De avser inte att det är ett problem att man äger och driver ett företag. Så länge som det inte påverkar ens förtroende som kommunanställd och inte påverkar ditt dagliga arbete.

För oss är det upp till chefen att ta ställning till om det är en lämplig bisyssla eller ej.

Lycka till.

1 gillning