Det finns ju en omfattande diskussionstråd om Bitcoins vara eller icke vara på forumet och det har varit intressant att ta del av alla åsikter. Den är ju rätt lång och jag har inte läst allt så noga så det är möjligt att det jag frågar efter redan har besvarats. Om man nu ändå vill handla med Bitcoin hur gör man?
Hur ska man tänka kring plånböcker? Några direkta tips?
Vilka handelsplatser är bra?
Vilka bra nyhetsbrev, böcker etc finns om man vill fördjupa sina kunskaper?
Andra saker som är värt för en nybörjare att tänka på?
Hur ska man tänka kring plånböcker? Några direkta tips?
Jag använder inte Bitcoin själv just nu p.g.a. de väldigt höga transaktionsavgifterna, men det finns många bra wallets till ios och android. Har använt BRD (bread wallet) och Mycelium tidigare, eller Electrum till datorn.
Väldigt viktigt att tänka på är att man måste göra en backup av sin wallet (12 eller 24 ord), om du tappar telefonen. Och tänk på att om någon får tag i dem så kan de sno allt du har, och det får du inte tillbaks.
Om man är osäker här så finns det som sagt certifikat eller liknande man kan använda.
Vilka handelsplatser är bra?
Jag använder Kraken som kryptovaluta exchange. Deras trading UI lämnar en del att önska men annars är de ganska bra.
Vilka bra nyhetsbrev, böcker etc finns om man vill fördjupa sina kunskaper?
Jag skriver en bok som är fri att läsa online, som handlar om hur kryptovalutor fungerar och vad vi kan använda kryptovalutor till (dock ingenting om hur man tjänar pengar spekulerar med dem).
Andra saker som är värt för en nybörjare att tänka på?
Att det finns mycket missvisande information om kryptovalutor och att du ska vara skeptisk mot allt som sägs (gäller såklart allt jag skriver om också).
Och det finns många fler kryptovalutor än Bitcoin, och många är i min mening vida tekniskt överlägsna.