Vill förstå Bitcoin som investering – var börjar jag?

Jag har länge varit skeptisk till att investera i kryptovalutor, även om jag är intresserad av teknologin bakom. Jag har en liten summa lekpengar på Coinbase, men inser att jag egentligen vet för lite om Bitcoin (den enda kryptovalutan jag tar seriöst).

Jag vill därför utmana min egen uppfattning och förstå mer om Bitcoin ur ett investeringsperspektiv. Finns det någon bra resurs, gärna på svenska, som utbildar och förklarar hur man kan investera i Bitcoin i Sverige på ett enkelt och skattemässigt smidigt sätt?
Jag letar efter något liknande RikaTillsammans, och helst ett alternativ som fungerar som en fond eller liknande.

Ber om ursäkt om det redan finns en tråd som svara på min fråga, och i så fall får ni gärna länka mig dit!

Tacksam för tips!

@Mike.Saylor do your thing

1 gillning

Det finns en tråd här om olika certifikat. Detta är ett smidigt val pga ISK och automatisk deklarering av skatten.

Rational reminders forum är ganska likt RT i vissa aspekter.

Rational reminder har gjort en hel serie på att investera i kryptovalutor och bitcoin. Går ner på djupet akademiskt. Kan verkligen rekommenderas. https://youtube.com/playlist?list=PLUqaBvLWRZg_EH9xKaVZbUSDmsTD-VwLb&si=fPqKW9kIZI9AwbHn

Årliga bitcoin symposiet är i Stockholm i helgen. Absolut bästa platsen för nybörjare då Sveriges mest kunniga är på plats och pratar, finns ett jättebra spår för nybörjare och det är helt gratis för barn under 18 år.

https://www.bitcoinforeningen.se/symposium-2025/

1 gillning

Jag skulle säga att du går in på YouTube och lyssnar på Michael Saylor.

Finns intervjuer som är cirka 2 år gamla som är mycket intressanta och kommer ge dig en bättre förståelse.

Debatten Bitcoin vs Gold är också bra mellan Saylor och en Guld-investerare.

1 gillning

Denna kanal har många bra kortfilmer där de förklarar storheten med bitcoin. YouTube - ioni appelberg

Bra ”intervju” med Saylor. Bra retoriker som gör att de flesta kan förstå sig på Bitcoin.
YouTube - Saylor at Tucker Carlson

Jack Mallers förklarar hur dagens uråldriga monetära system fungerar och hur hans idé kan förändra vårat sätt att betala i butiker bla.
YouTube - Jack Mallers @ bitcoin conference 2022

1 gillning