Bjuda in gäster och kritisera deras strategi | Vad är det jag inte fattar?

Passar på att lägga in ett boktips (om det är ok?) på ämnet lyssnande och vilka frågor vi ställer till varandra: " You’re Not Listening: What You’re Missing and Why It Matters" av Kate Murphy.

4 gillningar

Jag har inte läst alla svar (eller ens frågan ordentligt).

Naturligtvis så ska du inte bjuda in folk till podden och kritisera. Det är bara dumheter här i forumet att vissa anser att du ska argumentera på så sätt och att de håller på och tjatar om det.

Du gör ett bra jobb med att var neutral där det behövs. Det ska vara bekvämt att vara gäst och prata för sin sak.

4 gillningar

Försök bjuda in Marcus Hernhag till exempel, inte för o såga hans teorier och strategier. Utan för att öppna ögonen på en del för o visa att det finns annat där ute än billiga indexfonder.(vilka i sig är kanon)

Men alltid bra att bredda sina perspektiv och öka på kunskapen en aning. Många här som skulle må bra av det. Än att alltid få ogrundad kritik fall man råkar tänka lite lite bredare än RT maffian.

Annars vill jag tacka för ett bra forum men kunde varit lite mer breda i tänket och respektera andras filosofier och strategier borde finnas plats för alla.

2 gillningar

Jag tycker inte du behöver bjuda in gäster du inte håller med och kritisera dem. Jag tycker helt enkelt du inte behöver bjuda in dessa gäster alls :sweat_smile:

Det är när du ändå bjuder in dem och sedan försöker hålla tyst från att säga emot dem som det blir konstigt :joy:

7 gillningar

Det låter väl som en bra ide att ställa olika strategier mot varann, med ett perspektiv som är annorlunda än ditt eget.
Det som skaver för mig är bruket av “hen” som misshandlar hela textstycket. “Den” eller “denne” är det ord som du nog letar efter i svenskan.
“Man bjuder in någon och argumenterar med denne”, eller “man har en gäst i programmet och diskuterar med den”.

4 gillningar

Precis. Han kunde säkert vara en bra gäst. Iom att han ju har koll på vad han gör är något sågande knappast aktuellt. Man kan väl diskutera gästens modell och vad som krävs för att lyckas med den.

Bjuda in gäster som underminerar det budskap som RT framför, varför är det förvånande att det får backlash?

Det är ganska mycket “vill äta kakan och ha kakan kvar” när man bjuder in gäster som gör reklam för sina saker som går rakt emot sitt egna budskap för att man vill ha betalt.

Som grädden på moset så är man inte bara tyst under podden, utan man går aktivt in och försvarar dem (i Coeli grabbarna tråd alltså) och begår samma misstag som man tidigare varnat för (10 års historik är inte tillräckligt för en fond och den “uppenbara” skickligheten ser likadan ut som tur).

Det är liksom så uppenbart att pengarna förvränger budskapet, med en förlust av mitt förtroende som följd.

1 gillning

Varför skulle något undermineras? Förstår inte det. Om man nu vill göra gällande att indexfonder ger bäst riskjusterad avkastning så finns det väl inga hinder att hålla en diskussion om andra varianter.

1 gillning

Som den språkpolis jag är känner jag att jag vill påpeka att begreppet “Kritik” är tämligen brett. Glöm inte det när ni nu återsamlas i bikupor och skriver mindmap för att reda ut det här. :wink:

5 gillningar

Forumet heter “Rika Tillsammans” då borde det finnas utrymme för att diskutera andra investeringsstrategier, och synsätt , än att ha inställningen att billiga indexfonder är det enda alternativet.
Och automatiskt rata alla andras åsikter.
Allt sparande är individuellt.

4 gillningar

Riktiga vänner låter inte sina vänner göra bort sig :sweat_smile:

3 gillningar

Man låter dom snubbla, skrattar, sen hjälper dom upp med glimten i ögat. :wink:

4 gillningar

Jag fattar inte, att ifrågasätta en strategi med avsikt att diskutera för- och nackdelar är inte samma sak som att såga andra strategier vid fotknölarna.

Det är väl ingen som tycker att det bara är indexfonder som ska få utrymme här.

Ändå verkar det som att många kommenterar som att det är helt svart-vitt.

2 gillningar

Exakt. Sedan kan man ju skilja på vad som passar flertalet och vad som passar mer insatta. Hur man blir mer insatt och vilka fallgropar som finns är intressant att diskutera. Indexfond är helt säkert ändå det som passar de flesta men ändå värt att titta på alternativen med en positiv och öppen ansats.