Blir nog en släckt jul med släkten i år!

I år blir det nog en mörk jul. Ingen julbelysning över huvudtaget! Även om man har bundet elavtal måste man ju vara solidarisk och inte överkonsumera el = t ex utomhus julbelysning…
Blir nog en släckt jul med släkten i år, eller vad tror ni?

1 gillning

Moderna ljusslingor drar några watt som mest. Dvs ingen skillnad alls.

1 gillning

Oj! Har du det så skralt? Om du vill ha julljus så kanske det finns något annat du kan spara in på? Eller bara ha lamporma tända en stund varje dag. Posta gärna din budget så kan vi ge tips på annat som du kan spara in på!

Har du funderat på stearinljus?

Jag uppfattar det som att ts menar att detta bör göras för att på nationell nivå spara el så att den räcker till, inte för att som individ spara pengar. Om det gör någon skillnad eller inte vet jag inte… Men jag kan absolut vara utan det om det behövs.

Inga problem, har haft levandeljus i granen sen jag va liten… En himla skillnad mot elljus i granen…

Hur många veckor/månader kan man ha på en elsnål ljusslinga för att det ska motsvara t.ex. 1 dygn golvvärme i badrummet?

(Påstår inte att alla har golvvärme i badrummet, det var mer som ett exempel att fokusera på de största bovarna hemma. 80/20 regeln etc)

Jag hatar alla j-la slingor så alla som släcker är mina hjältar. :slight_smile:

Släck minst varannan gatulampa också och all fasadbelysning så kanske man kan få se stjärnorna igen.

3 gillningar

Skippa julskinkan istället så har du råd med ljuset.

1 gillning

Jag tiitar på svt utfrågning av miljöpartiet. Dom vill hjälpa folk att spara el inte hjälpa med att sänka kostnaderna. Så det blir en mörk jul ingen kalle anka gröten blir kall.

Jag börjar plötsligt se fördelar med den här julen. :rofl:

2 gillningar

Båda är viktiga förslag… Att dra ner på elförbrukningen är någe man själv kan göra medans kostnaden för varje kwh är inge man själv kan göra åt…

Jag vet att vi måste energi effektivesera men det är inte så lätt när det är 3 månader tills vintern kommer i söder.
Men det värsta är att det inte blir pizza till nyårsdagen för pizza bagaren har redan slagit igen för han kunde inte betala för elen

Alltid har du väl någon släkting som band elpriset i tid. Där får julfirandet bli. Det är samtidigt enorm skillnad i elförbrukning mellan äldre ljusstakar och moderna LED-lampor. Just julbelysningen är ju inte det man primärt tänker på när man ska effektivisera förbrukningen hemma. Jag bytte själv ut ljusen i alla ljusstakar mot LED-lampor (från Jula) redan förra julen. Det betalar sig på en jul om de står på mycket.

Här ska julbelysningen absolut upp även i år. Kör med System LED från Star Trading. Inget extremt, ligger på 78 “systemmeter” (inte det samma som antal meter ljusslinga). Är det igång dygnet runt, vilket det brukar vara december till februari, förbrukar jag 95 kWh/mån. Funderar dock på att släcka de timmar dagsljus råder och några timmar mitt på natten… Bor man på landet gör lite utebelysning mycket för stämningen. :slight_smile:

1 gillning

Gömmer mig lite! :see_no_evil:

”En som har en 30 meter lång miniLED ljusslinga på koppartråd uppe och tänd på dagtid året om!”

Hög mysfaktor när lägenheten har östligt läge och en billig livförsäkring då den ger ledsyn trots sitt svaga ljus.

Sparar hellre in på annat och jag blir glad bara vi får fira Jul i år. Senaste jularna har fått ställas in på grund av Corona. :pensive:

1 gillning

Jag tänker att man kanske borde skippa ljuset mest för solidaritetens skull, inte för det faktum att det kostar några kronor i veckan att ha slingorna tända. Vi vinner säkert en del på att spara så mycket el som möjligt, eller?

Några kronor är f.ö. en gissning, den som orkar sig på en uträkning får gärna göra det.

Ja, det var lite ”Earth Hour” tanke…Själv har jag bundet avtal och kan bränna på med julbelysning utomhus i vanlig ordning (många ljusslingor…).
Men det kan ju inte vara rätt, när vi måste vara solidariska och tänka på andra?

1 gillning

Min 30 meter långa slinga drar cirka 1.3 kwh per månad. Då har jag den tänd cirka 8-10 timmar per dag, de dagar jag är hemma hela dagarna och den drar 6 watt per timme. Så blir ett par kronor i veckan. :sunny:

Tycker om dig ändå. :slight_smile:

1 gillning