BlodRÖTT på världens börser!

Som ni alla kanske har märkt så har världsindex gått ned nästan - 10% nu på mindre än en vecka..

Jag månadssparar globalt och regelbundet varje månad och känner mig trygg med min strategi långsiktigt.

Sitter med en krigskassa på en betydlig summa och funderar på att köpa “dippen”.

Vad har ni andra för strategi och köper ni mer nu när börsen är billigare?

Vi köper löpande oavsett klimat. Helt mekaniskt

Jag ändrade från 100% aktier till 40% aktier hos Lysa igår. Tänkte öka andelen aktier succesivt när det värsta har blåst över. Vet nån när ändringen hos Lysa sker? Är det i samma stund man trycker “ändra fördelning”?

Det brukar ta några dagar, det är ju ändå så att först så ska aktiefonderna säljas (=tar några dagar) och så ska de nya räntefonderna köpas (=tar några dagar). Försöker du med marknadstiming på dagsnivå är intet Lysa rätt tjänst för dig.

Jag ombalanserade vid 22.00 på onsdagkvällen och fick ett mail 12.30 dagen efter att ombalansering hade blivit gjord.

Jag har likvider och en del räntefonder som en del av mitt sparande. Det “kostar” en hel del i tider. av uppgång men just nu känns det rätt bra.

Återstår att se om jag använder som “krigskassa” framöver. I princip ska man ju om balansera när balansen är 5%-enheter off så det blir väl nog att jag gör så… Är vi där redan enligt modellportföljerna?

Magkänslan får styra lite också och om eländet fortsätter (vilket jag eg inte tror) så kanske jag väntar lite extra.

Jag tror det är viktigt att inte låta sig styras för mycket av varken fear eller greed.