Strategi för positionera, och mentalt förbereda mig för börskrasch

Hej,

Jag har under dagen gått och funderat ut en strategi och en reviderad passiv portfölj så jag på ett bättre sätt ska kunna mentalt förbereda mig för en eventuellt börskrasch (för förr eller senare lär den komma).

Tidigare har jag haft som strategi att jag ska ha en väldigt stor buffert och köra 100% aktier i portföljen, och bara sitta still om det rasar. Men tror jag börjar komma till en storlek på passiva portföljen (7-siffrigt) att jag skulle få mycket svårt att bara kunna sitta still i båten och se värdet halveras utan att må dåligt.

Tar gärna emot synpunkter och kommentarer på strategin:

Tilltänkt passiv portfölj (Normalläge)
75-15-10, Aktier, Räntor/Kontanter, Råvaror.
Aktier:
63% SPP Aktiefond Global
12% PLUS Allabolag Sverige

Kontanter/räntor
10% Sparkonto+ Torrt krut
5% AMF Räntefond mix

Råvaror
6,5% Guld ETF eller AuAg Precious Green
3,5% Silver ETF eller AuAg Silver Bullet

Strategi vid krasch:
Steg 1, 10% Nedgång, Sälj räntefond -> 80-10-10
Steg 2, 20% Nedgång, Sälj torrt krut -> 85-0-10
Steg 3, 30% Nedgång, Sälj torrt krut -> 90-0-10
Steg 4, 40% Nedgång, Belåning -> 90-0-10
Steg 5, 50% Nedgång, Mer belåning… -> 90-0-10

Återgång till normalläge vid återhämtning…

Syftet med räntefonden är så jag inte behöver ta ut pengar ur ISK:t vid rebalanseringar och återgång till normalläge vid återhämtning.

2 gillningar

Låter mentalt jobbigt. Vad hände med Mellanriskhinken?

Sparkonto

60/40 Aktier/Guld

100/0 dölj den under svåra tider eller skippa att logga in.

Mellanrisk-hinken är fylld med bostad :slight_smile:

Är inte helt med på hur du menar. Tänker du en 60/40 Aktier/guld som mellanrisk, och sen resten i 100% aktier?

Okej ja då förstår jag, då har du en bra bas.

Jag gillar 4 hinkars så kan jag sätta upp en portfölj på 85/10/5 fast den består av sparkonto , 60/40 och 100/0

Men känns krångligt att sälja och köpa när det går ner och du kommer känna dig tvingad att logga in för att se om det nu gått ner 10, 20% osv.

Strategin borde väl vara att acceptera att det går ner och medan det gör det så behöver du inte logga in och kika så mycket.

Tänker att jag går in och gör det enbart när jag får “påminnelsemailen” från Avanza :wink:
Men tanken har faktiskt lockat mig att skaffa Lysa igen, så jag slipper gå in och se eländet :joy:

4 gillningar

Jag tänker ofta och hittar nya strategier men allt som oftast landar jag i samma första strategi åter igen.

Lätt att fastna i grubblerier och försöka att tänka ut vad som ska hända och vad man ska göra i minsta detalj när det börjar gå ner.

En liten del i en permanent-portfölj eller golden-butterfly kanske inte vore dumt.

Körde Golden butterfly som mellan-risk förut, men kändes på något sätt lite överflödigt att hålla på och mecka med, så jag ändrade och körde ett års utgifter som buffert, bostaden som mellanrisk, och sen bara passiv portfölj 80% SPP och 20% Plus allabolag.

1 gillning

Hur ska vi göra nu :rofl::joy:? Jag som trodde att du var lugn och förberäd! :thinking::+1::hugs:

1 gillning

Skulle med all sannolikhet klara av den krasch också :), men också men inser när jag tänkt efter rejält idag och insett att jag haft för lite pengar inne i marknaden under tidigare nedgångar 2007 och 2020 för att det skulle varit riktigt kännbart mentalt. Så jag har reviderat mina egna tankar och tänkt att jag nog ändå borde ha en mental strategi för nedgång på 40-50% :slight_smile:

Det var bättre förr när man hade mindre pengar :joy:. Normala människor som har känslor kommer aldrig vänja sig med förlust . Bara att följa börsen och läsa bloggar varje dag är det minst lika ansträngande som när börsen faller 30%. Bättre att sluta tappa kraft varje dag på onödigt läsande då blir man mycket starkare vid börsfall både kroppsligt och mentalt. Det är sant. Man kanske missar att det har varit nedgång på 30% om man är inte med varje dag. :+1:

2 gillningar

Det lär inte gå en obemärkt förbi, förutsatt att man inte bor under en sten i skogen :smile:

1 gillning

Själv håller jag att lämna Avanza och fina grafer och återgår till det tråkiga gränssnitt flyttar alla Isk till min Länsförsäkringar bank :+1:. Jag hittar alla global indexfonder hos LF. Fixat redan där automatisk månadssparande men komer behålla 100% global index långsiktigt :+1:.

Va :open_mouth: Avanza Global då ?

1 gillning

Det går att leva utan allt :+1:. Det är bara vane sak :joy::tada:

1 gillning

Lite förvånad att du inte fått kritik för ”marknadstajming” här på forumet :joy:

Jag tänker liknande med skillnaden att jag dragit ner aktieandelen under uppgången från 90 till 75 i tre steg för att sedan kunna gå till 100 vid krasch … alltså utan belåning vilket jag inte gillar.

Frågan är bara vilka steg du har kvar om kraschen är -60 eller -70% som i it bubblan eller finanskrisen? Tänker att du kanske ska planera belåningen och hur mycket på vilken nivå så du inte riskerar tvångsförsäljning :slight_smile:

1 gillning

Haha ja :smile: Möjligt alternativ
Strategi vid krasch :
Steg 1, 10% Nedgång, Rebalansera
Steg 2, 20% Nedgång, Sälj räntefond -> 80-10-10
Steg 3, 30% Nedgång, Sälj torrt krut -> 85-5-10
Steg 4, 40% Nedgång, Sälj torrt krut -> 90-0-10
Steg 5, 50% Nedgång, Sälj halva buffert -> 90-0-10
Steg 6, 60% Nedgång, Belåning… -> 90-0-10
Steg 7, 70% Nedgång, Mer belåning… -> 90-0-10

1 gillning

För den som undrar (troligtvis inte så många, men skriver ändå för att lätta mitt hjärta) så har jag nu efter många och långa diskussioner med min inre psykopat :thinking:, bestämt mig för min nya strategi.

Lysa 80/20 Bred.

Strategi:

1. Logga inte in på Lysa-kontot, stoppa huvudet i sanden
  2. Låt Lysa sköta rebalanseringen
  3. Fortsätt månadsspara som vanligt
  4. När det är som blodrödast och nyheterna rapporterar om folk som mår dåligt, göra extra insättningar via bank-giro

Valet föll på Lysa tack vare:

• Möjligheten att kunna investera mer pengar utan att behöva logga in och se katastrofen
  • Automatisk rebalansering
  • Totala avgiften nu nere på 0,34%
  • Lagom tråkigt interface som gör att man inte vill gå in och kolla
  • Bra balanserad portfölj som inte går att ändra i, så jag inte går in och byter fonder kors och tvärs utan istället låter pengarna jobba i fred.
5 gillningar

Nästan lika bra/billig som min nya valet :joy::+1:.
Flyttar alla Isk till Länsförsäkringar och behåller 100% LF Global indexnära med 100% automatisk månadssparande. Ingen ombalansering och sköter sig själv. :+1:. Lycka till. Nu kan vi lämna den här bloggen och göra något roligare i livet :joy::+1:.

3 gillningar

Helt rätt, tack för den här gången Jacke var kul att lära känna dig! Vi kanske ses om 30 år på varsin Yacht utanför franska rivieran :beach_umbrella: :passenger_ship: Min kanske kommer vara lite mindre än din på grund av den något högre avgiften och lägre aktieandelen, men är väl smällar man får ta när man är ängslig lite av sig :wink:

3 gillningar

Tack det samma. :hugs:. Om 30år? Nu är du riktig långsiktig :joy::joy::hugs::+1: