Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]

Sorry att jag blir ordpolis.

Nej, det kostar inte 25 000 kr. De 25 000 kr är priset du betalar för aktierna till bolaget. Det är byte av pengar mot bolagets aktier. Du får aktier och bolaget får pengar. Det är inte en kostnad eller avgift. Avgiften / kostnaden för att registrera ett AB som du inte får tillbaka är 1 900 kr.

De 25 000 kr som finns i bolaget går att använda i verksamheten, köpa aktier för eller något annat. Det är en väldigt vanlig myt det här.

9 gillningar

Sorry! Du har helt rätt :slight_smile:. Pratade med en vän idag där hans tjej skulle omvandla till AB och det råkade bli att vi såg det som en “kostnad” vilket det helt klart inte är!

Yes, 1900:- är det korrekta.

1 gillning

Viktig invändning!
Dock får man passa sig för att inte förbruka mer än halva aktiekapitalet så man inte åker på att göra en kontrollbalansräkning och återställa hela aktiekapitalet.
Jag har tex satt av 12 501 kr på ett sparkonto för att vara på säkra sidan.
Finns det fler bra tips på hur man kan göra istället för sparkontot?
Att sätta pengarna i en global indexfond kan ju bli lite vanskligt i en börsnedgång :slightly_smiling_face:

Ja, misstänker styrelsen att halva aktiekapitalet är förbrukat så ska man upprätta kontrollbalansräkning för att riskera att man inte inte blir personlig betalningsansvarig. Pengarna / egna kapitalet behöver inte vara i kontanter på något konto. Eget kapital är något förenklat summan av alla tillgångar minus summan av alla skulder. De kan alltså finnas i annan form.

Sedan är det ju också väldigt olika om äger bolaget själv, sitter i styrelsen och har kontroll på bolaget och dess ekonomi eller ej. Dessutom har man ju tid att återställa aktiekapitalet på många olika sätt - aktieägartillskott, kvittning/reducerings av skulder, minskning av aktiekapitalet (om möjligt) etc. Upplever att många gör en KBR till något större än det egentligen är.

1 gillning

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Att göra bokföring själv är asymmetriskt åt fel håll - liten uppsida och stor nedsida

Tillagt
Dagboksinlägg 2021-06-11
Fick avslag på att starta enskild firma. De motiverade att då jag aldrig har drivit företag inom området så kan de inte räkna med att jag kommer sälja något och vill därmed inte godkänna mig. Stod på mig men de återkom med att jag får registrera mig efter att jag har börjat sälja

Blev dock Godkänd i FA-skatt

Har testat designer mot ytterligare 10, mycket avlägsna, bekanta. Alla tyckte om det och några få frågade om när jag tänkte börja sälja för de gärna ville ha. Intressanta inputs

Har även hittat en redovisningskonsult som primärt är erfaren inom den tekniska platformen jag tänkt använda och kan automatiskt synka deras bokföringsprogram mot min butik

1 gillning

Kan det ge skillnad att söka en gång till men istället skriva att man siktar på ca 250’000 kr i vinst? Tänkte jag skulel börja ödmjukt och tog med ca 50’000 i vinst i min första ansökan.

Fördelen är att jag kan skippa momsen men samtidigt känner jag oro för att det blir merjobb senare.

Kan de neka om jag starta AB?

Det har aldrig varit billigare (= mindre kapital att sätta in som eget kapital i bolaget) att starta ett AB, alla borde utnyttja det! Vad är det värsta som kan hända?

2 gillningar

Jag måste säga att hur du blivit bemött av SKV är väsensskilt mot hur jag blivit bemött. Jag har registrerat ganska konstiga verksamheter och bara fått positivt intryck av SKV. Även de gånger jag ställt till det själv men varit öppen för att jag vill rätta till problemet.

Att vara företagare är skitläskigt, riktigt roligt och allt där emellan. Det låter som att du har en spännande resa framför dig.

Som en liten notering, tycker jag din månadskostnad på 8000+ låter väldigt högt för dropshipping. Den kan du nog halvera.

Lycka till!

2 gillningar

Hallå Kriss,

Har inte postat på forumet tidigare, men ditt inlägg gjorde så att jag helt enkelt var tvungen! Anledningen?

Jag är 34 år, ingenjör och startade i dec-jan ett AB där jag ska sälja kläder i en viss nisch enligt det du benämner som Amazon-metoden… :smiley:

Tyvärr så har jag inte haft fantastiskt fokus på företaget än (vanliga jobbet m.m.) men håller på att rampa upp nu igen!

Jag ringde till skatteverket 2-3 ggr i höstas för att vara på det klara med hur det funkar med webbhandel innan jag startade mitt AB. Jag fick 2-3 olika svar… De är helt enkelt inte redo för internet än verkar det som xD

Min affärsidé är lägre risk än din och minimala utgifter i månaden. Det var det jag var ok med i början för att slippa dropshipping-bekymren, men det finns definitivt uppsida med droppshipping (man blir t.ex. inte skinnad på varje klädesplagg sålt).

Ska bli intressant att följa din resa! Kämpa på!

1 gillning

Själva IT lösningen kostar ingenting utan det mesta jag har lagt på är högt räknade omkostnader :slight_smile:
Nu när jag slipper nästan alla omkostnader så är det enbart 220 kr/månad, utöver marknadsföring :slight_smile:

Du slår huvudet på spiken. Jag har också fått ett helt otroligt amatörsmässigt behandlande av SKV. De ger verkligen inte något intryck av att de förstår import/export eller allmäna handels-regler inom EU. Det är helt obeskrivligt frustrerande att nöta svårtolkade regler när inte ens SKV förstår vad de själva har skrivit

Tillagt
2021-06-15
Jag har börjat skicka iväg designer till riktiga grafiska designers för att toucha upp dem. Jag hade Sparbanken Skåne men de tillät inte hobbyverksamhet UTAN att man hade företagskonto, vilket kostar 900 kr/år. Samma dag bytte jag bank helt och hållet till någon som tillät det. Det blev även ca 100-lappen billigare om året för privatekonomin och nu har jag en gratis bank-lösning :slight_smile:

1 gillning

Tillagt
2021-06-23
Allting är utskickat till designers och OJ vad drama det har varit :smiley:

Eller, inte att det har varit mycket bråk MEN jag kontaktade 4 olika designers
3st olika designers för att de skulle jobba med loggan på var sitt håll
1st för att ta sig an kläderna

2 av designersna var ganska tråkiga i kreativitet när det kom till loggor men den 3dje har levererat. Vi har tagit några omgångar med loggan och jag har nu svårt att känna efter hur den ska bli bättre.

Angående kläderna:
Designern var en av de populäraste aktörerna på Fiverr med 4.9/5 i betyg av ca 300+ recensioner så jag tänkte jag går med den största helt enkelt. Designern körde mycket copy-paste mellan kläderna och ignorerade många krav/specifikationer jag hade på vissa kläder. Jag blev grovt besviken för det skulle ha varit lite av en språngbräda till att realisera produkterna. Jag ska göra det själv istället :slight_smile: Jag kontaktar designern som gjorde loggan jag blev nöjd med och ber den personen om hjälp med frihands ritandet. Jag målar som hobby så har själv en närliggande teknik inarbetad i motoriken MEN jag kan inte ett dugg om ritplattor eller hur programmen (PS) fungerar. Det är något jag kan lägga tid på att lära mig senare, tänker jag

Jag fick pengarna tillbaka åtminstone från designern jag var missnöjd med.

1 gillning

Jätteinspirerande tråd. Tack! :pray: :sunny::+1::slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tillagt
2021-07-05
Nu börjar det hända saker! :smiley:

Radiotystnaden har varit för att det har varit en hel del vändor fram och tillbaka med designers. De flesta “designers” jag har haft kontakt med har inte kunnat några verktyg eller direkta kunskaper utan jag har kommit på dem med att de enbart copy-pastear symboler. Har fått tillbaka mina pengor samtliga 3 gånger detta har hänt och det fick mig att förstå varför alla har så höga betyg på Fiverr. Om det blir en dispyt där de gör ett riktigt kasst jobb (de tar på sig jobb som är WAY över deras kompetensnivå) så annulerar de köpet och då får de inga officiella omdömen från mig. Dvs de cancellerar jobb de vet blir dåliga och detta pumpar i sin tur upp deras genomsnittsbetyg :slight_smile:

Har dock hittat en illustratör (jag vågar inte lita på någon med titeln “designer” längre) som har levererat helt sanslöst bra. Det som jag, samt alla jag tillfrågat, är de stora hitsen är nu fixade. Egentligen är jag redo redan nu med att starta min affär men jag vill vänta lite till för det är 1-2 designer till som inte känns helt fixade. Jag ska försöka fatta beslut i veckan om dem.

Sedan är beslutet huruvudia jag ska börja sälja i enbart EU, US, eller båda. De kräver egna affärer med min platform då jag vill ha unika leverantörer per region pga tull.

USA har bättre förtjänst
EU har alla mina vänner/kontakter inom där jag själv kan promota med relationer. Och enklare köpa själv :smiley:

Börjar helt ärligt nog med EU för att det är roligare och sätter sen upp en klon av hemsidan i USA när jag pallar. For the shits and giggles!

5 gillningar

Tack för att du håller oss uppdaterade. :+1:

Har tyvärr ingen erfarenhet av Fiverr, men har varit med om samma sak som du, att när man väl träffar rätt så är det oerhört skönt och någon man kan använda för en lång tid framåt.

Lycka till och keep us posted!

2 gillningar

Tillagt
2021-07-24
Nu händer det STORA saker! :smiley: Eller, stora saker åtminstone emotionellt :smiley:

Jag har nu beställt hem alla prover på mina produkter! :smiley:

Jag har en leverantör i USA (då jag kommer fokusera försäljningen på USA) där jag har sett deras produkter innan men nu beställer 1 ex av varje produkt för att testa dem själv men OCKSÅ för att se hur mina produkter kommer att se ut på riktigt. Teoretiskt sett hade jag kunnat börja sälja redan nu och det är min uppfattning av vad en del kläd-designers gör men personligen vill jag se hur mina kläder ser ut LIVE för att kunna göra sista-minuten ändringar om jag kommer på något.

Helt enkelt är jag redo för att sätta upp min butik och börja marknadsföra, jag enbart inväntar mina produkter för att granska mig själv samt leverantören :slight_smile:

Småfråga: föredrar någon mindre och frekventare uppdateringar eller dessa mer sällan men större sådana?

5 gillningar

Jag är nyfiken på hur det går för dig, funderar i samma banor nämligen!

1 gillning

Tack för ditt intresse! :slight_smile: jag har varit frånvarande härifrån för livet har kommit emellan men för att hoppa upp i sadeln på att blogga:

Tillagt
2021-09-02
Jag är en kläddesigner! :smiley:
Eller tja, jag börjar känna mig som en :slight_smile: Har fått hem andra vågen av prototyper och väntar nu på tredje som bör komma i början av nästa vecka.

I helgen så började jag att använda de kläderna som jag redan är nöjda med och jag fick en upplevelse som jag aldrig varit med om innan:

En främling kom fram till mig och gav mig komplimanger för kläderna, som jag själv har designat! :smiley: Det är skoj ur perspektivet att jag åtminstone inte är heeeeeeeeeeelt ute och cyklar. Kanske bara lite :slight_smile:

Planen just nu är att 3dje vågen av prototyper bör räcka för att jag ska kunna sätta upp min butik. Sedan fortsätter jag såklart prototypandet med nya designer under tiden, för framtiden

7 gillningar