Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]

Jätteinspirerande tråd. Tack! :pray: :sunny::+1::slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tillagt
2021-07-05
Nu börjar det hända saker! :smiley:

Radiotystnaden har varit för att det har varit en hel del vändor fram och tillbaka med designers. De flesta “designers” jag har haft kontakt med har inte kunnat några verktyg eller direkta kunskaper utan jag har kommit på dem med att de enbart copy-pastear symboler. Har fått tillbaka mina pengor samtliga 3 gånger detta har hänt och det fick mig att förstå varför alla har så höga betyg på Fiverr. Om det blir en dispyt där de gör ett riktigt kasst jobb (de tar på sig jobb som är WAY över deras kompetensnivå) så annulerar de köpet och då får de inga officiella omdömen från mig. Dvs de cancellerar jobb de vet blir dåliga och detta pumpar i sin tur upp deras genomsnittsbetyg :slight_smile:

Har dock hittat en illustratör (jag vågar inte lita på någon med titeln “designer” längre) som har levererat helt sanslöst bra. Det som jag, samt alla jag tillfrågat, är de stora hitsen är nu fixade. Egentligen är jag redo redan nu med att starta min affär men jag vill vänta lite till för det är 1-2 designer till som inte känns helt fixade. Jag ska försöka fatta beslut i veckan om dem.

Sedan är beslutet huruvudia jag ska börja sälja i enbart EU, US, eller båda. De kräver egna affärer med min platform då jag vill ha unika leverantörer per region pga tull.

USA har bättre förtjänst
EU har alla mina vänner/kontakter inom där jag själv kan promota med relationer. Och enklare köpa själv :smiley:

Börjar helt ärligt nog med EU för att det är roligare och sätter sen upp en klon av hemsidan i USA när jag pallar. For the shits and giggles!

5 gillningar

Tack för att du håller oss uppdaterade. :+1:

Har tyvärr ingen erfarenhet av Fiverr, men har varit med om samma sak som du, att när man väl träffar rätt så är det oerhört skönt och någon man kan använda för en lång tid framåt.

Lycka till och keep us posted!

2 gillningar

Tillagt
2021-07-24
Nu händer det STORA saker! :smiley: Eller, stora saker åtminstone emotionellt :smiley:

Jag har nu beställt hem alla prover på mina produkter! :smiley:

Jag har en leverantör i USA (då jag kommer fokusera försäljningen på USA) där jag har sett deras produkter innan men nu beställer 1 ex av varje produkt för att testa dem själv men OCKSÅ för att se hur mina produkter kommer att se ut på riktigt. Teoretiskt sett hade jag kunnat börja sälja redan nu och det är min uppfattning av vad en del kläd-designers gör men personligen vill jag se hur mina kläder ser ut LIVE för att kunna göra sista-minuten ändringar om jag kommer på något.

Helt enkelt är jag redo för att sätta upp min butik och börja marknadsföra, jag enbart inväntar mina produkter för att granska mig själv samt leverantören :slight_smile:

Småfråga: föredrar någon mindre och frekventare uppdateringar eller dessa mer sällan men större sådana?

5 gillningar

Jag är nyfiken på hur det går för dig, funderar i samma banor nämligen!

1 gillning

Tack för ditt intresse! :slight_smile: jag har varit frånvarande härifrån för livet har kommit emellan men för att hoppa upp i sadeln på att blogga:

Tillagt
2021-09-02
Jag är en kläddesigner! :smiley:
Eller tja, jag börjar känna mig som en :slight_smile: Har fått hem andra vågen av prototyper och väntar nu på tredje som bör komma i början av nästa vecka.

I helgen så började jag att använda de kläderna som jag redan är nöjda med och jag fick en upplevelse som jag aldrig varit med om innan:

En främling kom fram till mig och gav mig komplimanger för kläderna, som jag själv har designat! :smiley: Det är skoj ur perspektivet att jag åtminstone inte är heeeeeeeeeeelt ute och cyklar. Kanske bara lite :slight_smile:

Planen just nu är att 3dje vågen av prototyper bör räcka för att jag ska kunna sätta upp min butik. Sedan fortsätter jag såklart prototypandet med nya designer under tiden, för framtiden

7 gillningar

Tillagt
2021-10-18
Det var ett tag sedan nu. Senaste leveransen tog tid men jag är nöjd med nivån på allt utom typ 1 grej nu! Jag har redan fått inofficiella förbeställningar på plagg så det känns åtminstone uppmuntrande! Jag har fortsatt fått komplimanger för kläderna av folk jag inte känner så kan minst sagt säga att jag är nyfiken på hur det kommer att sälja. Så här långt är jag redan nöjd med vart jag kommit då jag nu mer går omkring i mina eget designade kläder :smiley:

Hade en smärre vända angående företagsnamnet då det fanns ett svenskt bolag med liknande namn (annan stavning men snarlikt). Då de inte alls är i samma bransch fick jag tillåtelse att köra vidare med mitt åtminstone, så jag kunde ta och registrera det. Hurra för de små segrarna!

För nuvarande sitter jag och designar hemsidan, vilket också är sista steget för att börja sälja. Hade kunnat börja med det tidigare men livet har varit tufft på sistone. Kommer nog ta några veckor då jag ska både designa hemsidan samt testa den på några, innan jag öppnar upp den.

men sen är den redo att presenteras för världen! :slight_smile:

7 gillningar

Tillagt
2021-11-12
Feed back är SVÅRT att få!

Hemsidan är designad och jag kör några rundor med den mot potentiella kunder. Samtliga har varit väldigt entusiastiska till att hjälpa men oftast får jag bara ett “Fint!” eller något bättre till komplimang. Det roliga är att de bästa kommentarerna jag har fått är från programmerare men då enbart om förslag till layouten och inte så mycket om produkterna/branding.

Väntar på lite mer feedback och under tiden så ordnar jag med betallösningar samt köpvillkor/GDPR, dvs den “tråkiga” delen som “bara” ska vara överskådlig och utan flavor. Nästan framme!

Allmän uppdatering är att jag nu mer försöker enbart ha på mig mina kläder medans jag går ut i kontexten bland de grupperna jag har tänkt sälja. Jag har fått flera frågor om vart jag köpt kläderna eller komplimanger på dem. De som vet om vad jag sysslar med har redan frågat om de kan beställa redan nu. #TryNotToOverHype

Nästa uppdatering har jag tänkt summera vad det kostade i “uppstartsfasen” samt en nogrannare uppskattning av månadskostnad

3 gillningar

Tillagt
2021-11-24
Jag är redo för lansering! :partying_face:

Blev det nu i helgen men jag skippar lansera den här veckan pga black friday/week då alla andra också vill synas i marknadsföringens rampljus. Sen funderar jag även på att skippa lansera innan julafton för att minimera risken av att mina första kunder råkar på leveransstrul i och med julruschens beställningar. Jag tänker att jag lanserar allt i mellandagarna. I väntan så låter jag några bekanta från olika länder göra prov-beställningar för att ge mig printscreens om hela processen så att jag kan undersöka om jag kan förbättra något.

I väntan så sitter jag och designar mer kläder :slight_smile:

Jag har även finslipat min excell för att beräkna intäkter. Det resulterade i att jag nu i början går ifrån att ha ca 8st olika produkttyper till 2st. Detta för att kunna optimera fraktkostnaderna i vad som billigast kan packeteras med vad. Jag börjar litet men expanderar när det finns utrymme

Nu till lite pengasnack
Uppstartskostnader:
Hyra Designers: 3647 kr
Mjukvara: 508 kr
Prototyper: 6971 kr
Registrera Företagsnamn: 1100 kr
Totalt: 12’226 kr

Reflektioner:
Hyra Designers:
Känns lite ofrånkomligt för att skapa allt jag ville då jag själv inte har förmågan att göra allt. Detta gav mig dock några snygga designer och hjälpte mig att brainstorma företags-loggan
Mjukvara:
Hade kunnat spara kanske 250 kr om jag optimerat med mina abonnemang här…men livet kom emellan
Prototyper:
Hade absolut kunnat spara in här! DOCK är jag sjukt jäkla tacksam för varje slant för JÄKLAR vad jag har lärt mig av varje prototyp! Samtidigt använder jag kanske 50% av allt som egna kläder och resten har blivit nya sovkläder, så inget har gått till spillo!
Registrera Företagsnamn:
Vet inte om jag kunnat skippa det här? Jag älskar mitt företagsnamn och det kändes som en kul grej helt enkelt :slight_smile:

13 gillningar

Stort tack för att du delar med av din resa!

2 gillningar

Tack för din kommentar! :slight_smile: Det har kanske inte varit de mest intressanta inläggen på sistone men samtidigt är ju inte alla dagar den värsta berg och dalbanan :slight_smile: Kommentarer som dina påminner mig om att folk läser :heartbeat:

Tillagt
2021-11-24
Jag fick min första order! Och det gick fantastiskt nog helt SKIT!!! :poop:

Jag bad en bekant utomlands att göra en order. Personen hittade inte sitt land i listan (för jag hade glömt att enabla det) och tänkte att om den väljer FEL land och sedan skriver rätt land i kommentaren, så löser sig allt. Systemet är dock uppsatt att vara automatiskt så ordern hade skickats till en adress som ej existerar för att sedan returneras. Jag såg det i systemet och han cancellera innan den skickades till produktion.

Det fantastiska med riktiga tester är att det är svårt att testa fullt ut när man själv vet hur systemet ska användas

Allt är nu fixat igen och personen ska beställa en gång till. Har jag tur så går det riktigt skit igen :smiley:

6 gillningar

Huh.
Dagens tappade haka här.
Visste inte att det ens gick att få avslag på den typen av ansökan.

Nu blir jag ju nällad att läsa vidare för att se hur det här ska utvecklas!

Huh, igen. FINNS det ens? Bra jobbat att inte bara vika dig där!

:clinking_glasses:

Kan vara både svårt att ge och ta emot tänker jag. Enklare ge feedback till ngn som är väldigt tydlig med vad hen önskar för feedback. Inte “Vad tycker du” utan mer detaljerat liksom. Vad får du för känsla? Vad tycker om om färgskalan? Hur känns webshoppen, har den ett logiskt flöde… för att bara hitta på ngt som kanske kan visa vad jag menar.

:partying_face:

Bra där! Med den inställningen kommer du långt!

Mmm. Exakt så. (dvs med den inställningen går du långt!)

Ser fram emot att fortsätta följa din resa!

1 gillning

Det var en oväntad rolig lösning :smiley: ICA Banken har ingen lösning uppsatt för företag. De ville ändå ha mig som kund och sa allt var ok sålänge jag höll alla pengar relaterade till företaget på ett separat konto :slight_smile: Said and done! Ovanpå det så kör jag ett gratis kreditkort

Jag brukar säga att jag vill ha invändningar om mina 32 olika designer, produktbeskrivningarna (som är personliga), webbsidans layout samt branding. Jag tänker att de själva får lägga nivån de vill kommentera på så att jag inte skrämmer bort dem. Som mest brukar folk skriva “det ser bra ut! jag diggar designen!” och inget mer. Några har kommenterat layouten ganska utförligt och 1 person som pluggat branding kommenterade just det. Jättemånga har erbjudit sig att hjälpa men det tar ca 3-4 veckor för de flesta att orka skriva “det ser bra ut! jag diggar designen!”, efter påminnelser :confused:

Därmed, eftersom jag snart lanserar och blir publik så tänkte jag släppa lite teasers och be om hjälp här! :slight_smile:

EFTERSÖKES
Personer som vill kommentera följande

• 32 olika T-shirt designer
  • 32 olika Produktbeskrivningar
  • Webbsidans Layout
  • Branding

Produkter:
Streetwear (T-shirts) inom Musik/Dans

Drömmen är att hitta någon som använder Tshirts med tryck här som har en relation till dans/musik men vem som helst som vill lägga ner tiden är ödmjukast välkommen :sparkling_heart:

5 gillningar

Hej! Gud vad glad jag är att jag hittat den här tråden. Jag är i en liknande situation som dig, fick bolaget registrerat i höst men väntade till mellandagarna med att lansera första produkten, var också orolig för strul med leveranser.

Största frågetecknet just nu är hur man ska göra med moms när man säljer på sajter som Ebay och Etsy. Finns som du nämnt väldigt lite information där ute så beslutet jag kommit fram till är att helt enkelt vara okej med att det kommer bli misstag och lära sig längs vägen.

Jag har bara hunnit med att designa tre produkter hittils men jag kan gärna ta en titt på din butik och ge ärlig feedback. Jag har bland annat jobbat som grafisk designer och gör alla tryck för mitt bolag själv.

3 gillningar

Och gud vad glad jag är över att hitta någon att dela resan med! :slight_smile:

Nu kan du ju inte ta mig som en källa men vad jag lärde mig från ett snack med en redovisningsfirma så bör det vara moms om du säljer till någon i Sverige.

Jag valde att sätta upp en egen webb-butik för att kunna fokusera mer på brandingen åt nischen jag designar för men med det så måste jag lägga mer pengar på marknadsföring :slight_smile:

Jag tog några kurser inom design/formgivning tidigare i livet och har pluggat lite branding. Har i yrket jobbat en hel del med designer för att formge så har kommit in i det, men jag försöker inte utge mig för att vara mer än så :slight_smile: Vill du ha en till att bolla design med så ställer jag gärna upp med det jag kan för dig. Att gå igenom allt mitt tar lite tid vid det här laget men jag är tacksam för all hjälp vi kan ge varandra :slight_smile: Jag PMar dig!

För er alla andra,

till helgen tänkte jag arkivera det som hänt 2021 och sedan skriva om vad planen blir för 2022 :slight_smile: Just nu har jag senarelagt lanseringen då senaste uppsvinget av pandemin hejdar hobbyn jag designar för och därmed förfinar jag just nu lanseringen med att skaffa riktiga produkttestare

5 gillningar

Tillagt
2022-01-17
Stor uppdatering av strukturen i bloggen och hela första inlägget för att få det minde mardrömslikt för läsaren! :smiley: Lärdomar/Sammanfattning från 2021 summerar mina insikter under årets gång

-Jag har snart fått in alla recensioner från produkttestarna
-Jag är färdig med 98% av jobbet med hemsidan och nuvarande produkter
-Jag blir klar i veckan med att sätta upp mina sociala medier

Snart går jag live! :smiley:

11 gillningar

Tillagt dagboksinlägg

2022-01-21
Jag gick live typ igår och har enbart jobbat med att bygga upp mina sociala medier. Recensionerna kommer in och jag bjuder bara in närmsta vänner först både för recensioner samt extra kritik om mina sidor.tnkr bygga upp dem successivt med alla mina kontakter och släkt och sedan börja dela publikt och marknadsföra. Ingen vill äta på en tom restaurang :slightly_smiling_face:

Jag borde sova nu men fick min första order…#PanikDeluxe #ShitIsGettingReal

Vill inte väcka fästmön så jag skriver av mig här istället och hoppas på att jag vaknar imorgon till ett ordersystem som inte har kraschat… :scream:

Edit: VD låter så tråkigt. Jag tror jag ska kalla mig Mega Lord*
Edit2: Sidan kraschade inte och allt gick bra :slight_smile:

12 gillningar

Tillagt dagboksinlägg:
2022-01-21
Jag är nu live! :smiley: Jag ber er alla ödmjukast om att gå in och ge mina sociala medier en LIKE då det hjälper mig något ENORMT mycket.

Hemsida:

Snälla, ge mina sociala medier en LIKE och följ dem. Det hjälper mig helt :heartbeat: otroligt :heartbeat: mycket
Facebok:

Instagram:
https://www.instagram.com/rhapsadi_official/

10 gillningar

Tillagt dagboksinlägg:
2022-01-22
Jag har nu lagt upp 5 olika annons-strategier. Nu blir det att ge dem tid och se vilka som drar åt sig mest interaktion. På några dagars av delande på instagram/facebook har jag redan anat små mönster så vi får se om jag satsar på rätt hästar den här gången.

På måndag har jag möte med ett företag som ska hjälpa mig komma i kontakt med gräsrotsinfluencing då jag personligen tror jag träffar bättre där än bland större influencers

Fortsätt gärna att följa mina sociala medier och klicka på mina länker! Det hjälper mer än vad ni kan ana! Jag tackar ödmjukast :slight_smile:

5 gillningar