Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]

Dagboksinlägg
2022-02-10
Flera tankar går i huvudet. Filosoferings inlägg nedanför

Aggressiv satsning
Jag har funderat mycket om vad som nämndes ovan:

Jag har bara sålt 1 order. Det finns absolut inga garantier för att jag kommer att lyckas. Jag hade kunnat ha ett mycket långsammare tempo med kanske potentiellt mycket lägre utgifter där jag fokuserar på att växa “organiskt” med att helt enkelt posta och vara aktiv på sociala medier.

Jag har tänkt mycket på det. Speciellt med tanke på att jag dessa 3 veckorna haft utgifter på ca 35k i runda slängar.
1,5k för en ny design
21k för marknadsföringskonsult
2-3k för annonser
6k för spridning inom sociala medier för social proofing.

Jag hade kunnat helt eliminera det här genom att sluta skapa nya desiger, inte annonsera, inte “köpa erfarenhet”. Istället är det här nu riskerat kapital och jag har tänkt mycket på vad jag är villig att förlora.

Sen fick jag min senaste design levererad och jag bestämde mig:

:scream:

Det är otroligt svårt att nå ut som företag utan att betala för sig. Det är en gigantisk marknad med att folk tar betalt för att de ska kommentera något positivt om ens produkter. Det finns många tjänster att köpa tex angående:
-Folk ska följa din sida
-Folk ska dela dina inlägg
-Folk ska rekomendera dina produkter
-Folk ska kommentera dina inlägg

Allt finns till salu och fler följare en person har ju dyrare. Även “vanliga” användare med tex 200 följare på instagram erbjuder detta med pitchen att de är mer “naturliga” än de större kontona som ofta rekomenderar produkter, dvs micro influencers. Tänk på det nästa gång ni kollar upp en recension eller blir intresserad av en produkt/tjänst som någon rekomenderarar :wink:

Jag känner att

• Jag har redan bränt ca 3k på annonser som inte ger någonting för jag har 0% erfarenhet av hur man effektivt targetar annonser. Det kan lätt ta mig 15-20k innan jag listar ut det, om ens någonsin. Varför inte ta de pengarna direkt och ta in någon med mycket erfarenhet.
  • Jag vill inte sluta designa sålänge jag fortfarande kör det här. Jag vill att det alltid ska synas att jag växer
  • Social proofing och att synas kostar. Jag läser ofta om många designers som antingen aldrig säljer något eller som tar flera ÅR innan de få en månads-vinst på några hundralappar.
  • Vi är alla bombarderade av information av att köpa av företag som betalar för sina annonser. Att växa “naturligt” är svårt när alla andra betalar och ingen privatperson vill hjälpa ett företag. Alla tänker på sig själva. Det var någon tråd för någon månad sedan som handlade just om hur mycket man ska tänka på sig själv relativt att supporta ett företag man tycker om och det var ganska tydligt att det var hög prio på att enbart tänka på sig själv.

Summa summarum: Jag fortsätter att riskera pengar. Det här är ett roligt initiativ för mig där jag ser det som att jag investerar i mina dagdrömmar :slight_smile: Vi får se om det blir någon avkastning på det men jag vill inte bli gammal och känna what if. Livet är för kort för att inte våga utforska drömmar. Samtidigt skall det påminnas om att man ska inte riskera pengar man inte har råd att förlora. Det här kommer varken att sabotera min pension, köp av bil eller hus. Det kanske drar ner lite på min konsumption men att konsumera lite mindre i någon månad/år för att utforska en dröm? Jag vet åtminstone vilket alternativ som kommer vara glad över att jag har valt :slight_smile:

Få hjälp
Som jag kom in på ovan, shit vad svårt det är att få hjälp… Jag är taskad med att editera ihop en video, för marknadsföringssyfte, där jag samlar ihop flera olika danser där dansarna använder mina kläder. Jag kännar någorlunda nära en ca 35st dansare som tillsammans täcker otroligt många dansstilar. Jag har frågat om de vill stötta mig och att jag kan filma så att de är 100% anonyma där inga ansikten syns. Enbart 1 vill hjälpa mig… Om du någonsin läser det här, du har ingen aning om vilken ovärdelig vän du är som alltid ställer upp för mig, jag hoppas verkligen jag kan vara i närheten av lika hjälpsam för dig :heart:

Problemlösarhatten åkte på. Jag och fästmön kör 1 dans där man ser våra ansikten, vi dansar även en annan dans där jag inte kommer visa våra ansikten, jag kör en solo hip hop dans med rånarluva för att vara anonym och min vän kör en annan solo dans. Dvs 4 st olika danser. Jag tror jag kan få ihop något snyggt med det materialet.

Återigen, som nämndes ovan, folk är väldigt emot att hjälpa företag. Eller så kanske det bara är personligt gentemot mig men som tur är jag för dum för att tänka något sådant :slight_smile:

9 gillningar