Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]

Dagboksinlägg
2022-03-06
Många känslor i luften!

Har mått riktigt dåligt och varit tankspridd pga krigsbrotten som sker i Ukraina samt jag har för första gången varit riktigt stressad med jobbet.

Spela in videor
Marknadsföringskonsulterna startade för nästan 2 veckor sedan och jag fick som uppgift att spela in videorecensioner samt dansvideor. Först hade jag en vän som skulle hjälpa mig och vi bokade in det efter ca 2 veckor. När datumen närmade sig sköt han upp det 1 vecka. När det var samma dag så ställde han in…Jag stod nu redan 3 veckor försenad och tänkte spela in videor. Veckan efter fick jag mycket material inspelat, med enbart mig och fästmön. Allt var ganska skit och vi insåg hur mycket mer vi behövde plugga scenografi för att ens få något inspelat (post-production var tänkt att läggas ut). Allt gick 1 vecka till till den här helgen då vi spelade om allt samt helt bytte inriktning. 4 veckor av stress krävdes för att inse att jag inte kan klara av att spela in det de frågade efter. Jag har lärt mig otroligt mycket dock! Detta är något jag vet jag måste lära mig i någon form för framtiden så nu ska jag istället träna det i min egna takt.

Acceptansen att jag inte kan leverera har fått mig att må bättre med det hela. Nu har jag tid att lära mig det istället :slight_smile:

Länk till något som har producerats i veckan (formatteringen är lite konstig här på forumet):

Tull
Fi fasiken vilkan vändning! Inga av mina kunder har behövt betala moms och jag har varit SJUKT förbryllad! Det var ju garanterat att de skulle! Enligt leverantören så införde de IOSS i sina system i oktober (utan att nämna) och det medför att ordrar under 150 EUR inte kommer tulldeklareras. Me happy! Dock fick jag en fantastisk åsikt från @urmo :heart: att det finns farhåga över att betala tull. Utöver att det finns i min “Shipping Policy” så är det nu inkluderat i kundkorgen på hemsidan. Jag hade kunnat ha det som banner högst upp på alla sidor men tror att det blir fult estetiskt. Jag får testa runt över tid helt enkelt. Det handlar inte om att “men det står på min shipping policy” utan om en kund anar farhåga så är det kundens känslor som gäller.

Frakt
Jag fick kommentaren om att frakten svider. Jag har själv funderat mycket över vart jag lägger den nivån och med tanke på att jag är fortfarande inte är ett känt märke och inte har de billigaste tishorna så har jag tänkt att “köp 3 och få gratis frakt” skulle uppmuntra. Men jag har varit rädd för “vem köper 3 dyra tishor från ett märke de aldrig hört talats om” och fick det kanske lite bekräftat. Jag provar att skära ner frakten hårt. Från 10 USD till 4 USD. Jag tänker även att jag hellre sänker frakten än tishorna. Helt enkelt av anledningen att om jag måste prishöja pga inflation/kostnader så känns det spontant att gå från 29,99 till typ 32,99 känns värre än att ha frakt som går från 4 till 7 USD, som ändå “blir gratis” vid en order på 3st. Det känns som ett universalt enklare verktyg att styra med och har inte lika stor psykologisk negativ effekt .

Webb UI
Samt en massiv overhaul av interfacet på hemsidan. Tex bättre formaterade bilder, gratis-frakt progress bar, recensions karusell på 1sta sidan och trust badges i kundkorgen

Marknadsföring
Jag har kontaktat arrangören som husar det populäraste swing-eventet i världen (som råkar finnas i sverige) och tänker sälja under evenemanget i sommar om jag får lov (jag ska trotsallt ändå dit själv :smiley: ). Inga av de influencers jag har hört av mig till har svarat.

Samt en ny design:slight_smile:

3 gillningar