BNPP Turkey Equity C C - fonden som verkar utklassa det mesta just nu

Ligger I denna fond sedan en tid tillbaka och den verkar ju utklassa i princip allt där ute. Den finns på Avanza också men under annat namn. Swedbank och Sparbankerna

Som jag förstått går den som tåget pga inflationen i Turkiet och det gagnar börsen, då alla vill spara på börsen i stället för att inte förlora pengar.

Vad jag kan se verkar inte inflationen ge mig sig heller ännu, vilket borde innebära att risken inte höjs, utan det verkar trots allt finnas ett drag uppåt ett tag till i denna. Min egen amatöranalys naturligtvis.

Min undran är, någon annan som ligger i denna fond. Undrar också vad man bör hålla kolla på med dessa typer av fonder, för att undvika allt för mycket förlust, kurvor nedåt? Faktorer som påverkar? Inflationen går ner?

Jah har mycket svårt för att resonera mig fram till ett troligt scenario. Allt kan hända och jag kan inte tänka på allt.

Mitt sätt är att följa kursutvecklingen. Det är ju den som avgör hur placeringen går.

Nä, jag har ingen Turkietfond. Jag har sett dem men helt enkelt inte vågat.

1 gillning

Vill höja en varningens finger för att investera i diktaturer. Dvs Ryssland, Kina, Turkiet etc.

Helt enkelt för att spelreglerna kan ändras över natt. Se Rysslands invasion av Ukraina eller Kinas omhändertagande av Alibaba.

5 gillningar

Turkiet är inget diktaturland. Tror du Sverige är mycket bättre?

Det är en diktatur enligt ordets definition.
Ja mycket.

2 gillningar

Yep det märks.

Hur stor del av ditt innehav har du lagt i den här fonden? Jag begränsar personligen innehav i nischfonder till 10% av mitt totala innehav och helst inte mer än 5% i en enskild nischfond. Då blir nedsidan begränsad, men även uppsidan såklart.

Jag jagar inte momentum utan chansar på att lägga in lite extra pengar i fonder som backat mycket men som bör ha en uppsida på 5-10 års sikt.

Får inte glömma att det är omoraliskt att investera i skurkländer.

1 gillning

Är kanske de som har makten som är skurkaktiga och inte befolkningen och företagarna?
De lider redan och behöver inte beskyllas för att de också är skurkaktiga …

1 gillning

Tycker gott man kan kalla länder för ”skurkländer” utan att någon ska behöva göra tolkningen att man talar om alla individer i landet. Om någon kallar Iran, Ryssland, Nordkorea eller Turkiet en skurkstat som man inte bör investera i så kan man anmäla avvikande åsikt men man behöver inte låtsas som om man inte begriper vad som avses. Nämner någon Norge kräver det mer av en förklaring men ingen vettig människa tror för den saken skull att någon avser att alla norrmän är skurkar. Eller så har personen bara dåliga erfarenheter av norrmän och då är det ett fullt legitimt, om än fördomsfullt, förhållningssätt.

1 gillning

Det är väl på de premisserna man får gå. Att ta etiska eller moraliska hänsyn kan man förstås också göra men det är svårt att veta och vara konsekvent. Problemet är att det ofta är just dessa stater som toppar börslistorna.

Det ser ut som Kristersson i handen har en lapp, eller något gods, som han diskret lämnar över. Den nya regeringens nya diplomati?

Är det du Angela Merkel bakom detta kontot?

Stänger tråden då den konstant spårar ut.

2 gillningar