Fondkurser och inflation (Turkietfonder går bananas)

Turkiet har som bekant en rusande inflation vilket inte är toppen för de turkiska invånarna men ser man till kursutvecklingen på diverse fonder inriktade mot landet ser det ju kanon ut. Detta är väl i viss mån något som den svenska börsen och beter sig som.

Det nominella värdet ser ju toppen ut medan det reella värdet är bajs.

Hur ska man som investerare tänka kring kursutveckling driven av inflation som denna?

Jag tar ingen hänsyn alls till inflationen. Den kan jag varken påverka eller välja bort. Vad jag kan göra är att välja fonder som jag tror kan kompensera för inflationen i svenska kronor och sen hoppas på det bästa. Visar det sig att mitt antagande var fel får jag ändra mig. Jag kan ju inte på förhand veta hur det kommer att gå.

lurigt att investera i ett land där Presidenten direkt styr centralbanken och där presidenten tror att sänkt ränta ger lägre inflation.

Ja, det kan vara sant om man vänder och vrider på sanningen men till slut är det fel.

1 gillning

Sällan eller aldrig händer det att en och samma fond blir årets vinnarfond två år i rad. Jag tror att Turkietfonder hade sin tid i strålkastarskenet förra året. Innevarande år ser inte lika muntert ut.

Sen kan man fundera på om Turkiet är en marknad dom man överhuvudtaget vill vara på. Stora ekonomiska möjligheter, javisst, men också stora politiska risker. Är det värt de riskerna?

Ja jag har inga planer eller intentioner att investera i Turkiet och frågeställningen hade varit likadan om det så var Norges kurser som gick upp till följd av kraftig inflation. Som jag nämnde är väl detta var viss mån fallet i Sverige också just nu.

Men en investering i den turkiska marknaden hade alltså varit en toppeninvestering för en som mig rent ekonomiskt om jag hade lagt pengar där för lite mer än ett år sedan? Även om uppgången på kursen typ enbart är till följd av inflationen där?

Bolagens nyckeltal i Turkiet måste ju vara helt galna?

1 gillning

Ja, Turkiet hade varit en toppeninvestering om vi gjorde det för ett år sedan. Men det kunde vi ju inte veta då. Alla affärer blir så mycket enklare och självklara med facit i hand.

2 gillningar

Om din turkietfond har gått upp 86% på ett år så innebär det att om du kan sälja med 86% vinst.,
Inflationen har dragit ned värdet på alla tillgångar i turkiet, så aktierna i portföljen måste gått ännu bättre än 86% (aktiernas uppgång minus inflation =86%).

Turkarna blir fattiga på inflationen, men de har en stor svart sektor, många som tjänar pengar utomlands skickar dollar till anhöriga och turkiska företag lär gå bra när deras produkter är billiga att sälja i utlandet.

Jag köper inte in mig där, en högriskmarknad.

Nej inte från början men längs vägen. Det var en stadig uppgång under 5 månader. Jag hoppade på efter ett tag och fick en bra uppgång på den delen. Jag prickade inte att hoppa av på ett optimalt sätt men tillräckligt för att lyckas bra mycket bättre än LF Global Index under samma period. Jag gjorde detta med en mindre del av kapitalet för att hålla risken nere, kanske motsvarande “lekhink” även om jag inte leker med mitt kapital utan tar det seriöst. Men det visar att principen fungerar.

Men den som köpte för ett år sedan har fått sina +86%. Det måste vi väl ändå kalla en toppeninvestering. Jag hade varit nöjd med hälften också :blush:.

Absolut. Jag fick “bara” en uppgång på 17,96% samtidigt som LF Global Index gick upp 1,86%. Men jag är nöjd med det ändå tillsammans med andra investeringar jag hade parallellt. Normalt går jag inte in i så riskabla marknader men jag gjorde ett undantag då det var svårt att hitta bra fonder och Turkietfonderna gick som en raket. Med tät bevakning och mindre del av kapitalet bedömde jag risken som liten och värd att ta under en kortare period.

Det är svårt att utnyttja riskabla marknader fullt ut eftersom man oftast väljer att gå in med bara en mindre del av sin portföljen. Men riskhantering måste gå före avkastning. Annars riskerar man på sikt att stå utan kapital att handla med.

Många bäckar små…

Det där kan väl omöjligt stämma? En snabb googling visade att Turkiets inflation varit 72% 2022. Du menar alltså att aktierna i portföljen ska ha gått upp med 158% (och då räknar jag inte med årets inflation)?

Mig veterligen drar man inte av inflationen i några kurser på börsen.

Kursen för HSBC GIF Turkey Equity AC är i SEK, då påverkas värdeutvecklingen för ägaren inte bara av aktiernas värde i turkisk valuta utan även av valutakursen i turkisk valuta mot SEK. Bägge valutorna påverkas av inflationen i resp. land.

2 gillningar