Om mitt företag äger en bil, som jag inte nyttjar till annat än företagets verksamhet. Denna vill jag parkera på gatan där jag bor. Kommunen säger att boendeparkering för tjänstebil är OK. När jag sedan ska skicka in underlaget för företagets parkeringskostnader kommer dessa innehålla “Boendeparkering” för XXX kr.
Frågan lyder: Kan det bli problem om företaget betalar parkering som benämns som boendeparkering?
Alltså:
Företaget äger en bil
Företaget står som fakturamottagare
Fakturan innehåller ordet “Boendeparkering”
Kommunen säger OK, och boendeparkering är ju en produkt. Jag har frågat skatteupplysningen men dessa verkade mer intresserade av att prata om förmåner osv, vilket det i min värld det inte är då jag inte nyttjar bilenför privat bruk. Jag ser ju 100 andra företagsbilar på gatorna.
Parkering eller garageplats vid den anställdas bostad
Fritt garage eller fri parkeringsplats från arbetsgivaren i närheten av den anställdas bostad är i princip en skattepliktig förmån. Det gäller oavsett om det avser den anställdas egen bil eller en förmånsbil. Om arbetsgivaren har behov av garage eller parkeringsplats kan förmånen vara skattefri. Enbart skydd av bilen i sig innebär inte att arbetsgivaren har behov av detta även om det avser en förmånsbil. För att kriteriet behov ska vara uppfyllt krävs att innehållet i bilen är stöldbegärligt, av högt värde och dessutom är svårt att lasta ur.