Kan företaget betala för parkering?

Jag är delägare i ett mindre AB. Jag har tjänstebil som jag parkerar nära min lägenhet på en parkeringsplats som jag hyr.

Kan företaget betala för parkeringen? Vår revisor har tidigare sagt nej eller varit mkt tveksam. Har läst något om att det går om man har värdefulla saker i bilen och att det dessutom är tungt att transportera (båda av detta stämmer in i mitt fall). Det verkar vara snåriga regler.

Har ni någon erfarenhet?

Parkering eller garageplats vid den anställdas bostad
Fritt garage eller fri parkeringsplats från arbetsgivaren i närheten av den anställdas bostad är i princip en skattepliktig förmån. Det gäller oavsett om det avser den anställdas egen bil eller en förmånsbil. Om arbetsgivaren har behov av garage eller parkeringsplats kan förmånen vara skattefri. Enbart skydd av bilen i sig innebär inte att arbetsgivaren har behov av detta även om det avser en förmånsbil. För att kriteriet behov ska vara uppfyllt krävs att innehållet i bilen är stöldbegärligt, av högt värde och dessutom är svårt att lasta ur.

Så… kanske? Jag hade ringt skatteverket och frågat (om du inte vill chansa).

Ja, hantverkare med motorsågar, maskiner och ibland dessutom vibroplatta som väger 50-90 kg i bilen. Då verkar ju det du fetstilade vara uppfyllt?
Är det revisorn som gör årsredovisningen som skall godkänna?

Är det företagets bil måste de ha parkering till sin bil på arbetsplatsen. Är det privata bilar så blir det en förmån att erbjuda parkering på arbetsplatsen och inkomst av tjänst med allt vad det innebär i kostnader.

Osäker på vad som gäller vid bostaden.