Hej,
Har läst oändligt många trådar om bilar på det här forumet. Väldigt mycket nyttig information. Men det är en fråga jag inte får svar på:
Är egenföretagare med mycket sparat utdelningsutrymme. Tar idag ut lön under brytgränsen men ska inom kort öka upp till brytgränsen. Funderar nu på att leasa bil på företaget. Hur bör jag då lägga upp det? Säg att förmånsvärdet är 5000kr
Alt. 1:
Ta ut lön 46 275 (5000 under brytgräns)
Förmånsvärde bil 5000
Resterande utdelning
Alt. 2:
Ta ut lön 51 275
Förmånsvärde bil 5000
Ev resterande utdelning
Kan ni hjälpa mig hur jag ska tänka? Eller finns det något bättre alternativ?
Du vill inte sänka din bruttolön som egenföretagare eftersom det påverkar utdelningsunderlag, SGI och PGI. Istället kan du nettolöneväxla. Kanske det du menarde med alternativ 2? Annars finns det en del trådar på ämnet redan om du söker på det.
Om du har AB så höjer du bruttolönen med förmånen och därmed den fördelaktiga utdelningen.
Så alternativ 2 låter som en bra deal om du vill ha en ny bil
Nej,
Man tar lön till brytgränsen sen tar man nettolöneavdrag (skattade pengar).
Förmånen dras av från din nettolön men företaget får ta alla övriga kostnader för bilen.
Den har du redan betalt på lönen. Nettolöneavdrag innebär att man drar förmånen på nettolönen (det som betala ut till dig) så din lön blir lägre.
Fördelen är att ditt utdelningsutrymme beräknas på bruttolönen, bruttolönen påverkas inte av förmånen eftersom förmånen dras efter skatt (bruttoförmåner ger inget utdelningsutrymme).
Vilka är “alla övriga kostader för bilen” som företaget får betala som ni skriver om i tråden?
Är det alla nedanstående:
Parkeringsavgifter
Service
Vinterdäck
Extraljus
Dragkrok och Montage av dragkrok
Spolarvätska
Biltvätt