Frågan är egentligen kort och koncist: Kan Skatteverket ha åsikter kring att man gör avdrag för att använda sin privata bil i tjänsten i det fall företaget har en poolbil som hade kunnat användas vid några av resorna?
Har googlat och provat Skatteverkets chatrobot utan att hitta svar så vänder mig därför till forumet. De flesta vill ju undvika att använda sin privata bil i tjänsten men för mig är det lite tvärtom.
Bakgrunden är följande:
Jag pendlar cirka 200 mil i månaden för att ta mig till det kontor jag är stationerad, där betalar jag parkeringsavgifter för drygt 1000 kronor i månaden.
Det finns enligt uppgift möjlighet till följande avdrag:
- Om man kör mer än 300 mil i tjänsten per år och använt bilen i tjänsten under 60 dagar så får man göra avdrag för parkeringskostnader och resor med bil mellan bostad och arbetsplatsen under de dagar som bilen används i tjänsten.
- Om man kör mer än 300 mil i tjänsten per år och använt bilen i tjänsten under minst 160 dagar per år medges avdrag för parkeringskostnader och resor med bil mellan bostads och arbetsplatsen under alla de dagar som bilen används för resor mellan bostaden och arbetsplatsen.
Att komma upp i 300 mil i tjänsten per år är inte några problem - om jag vill. Att ta bilen 60 dagar eller rentav 160 dagar i tjänsten är också möjligt. Även om min tjänst främst förknippas med en kontorstjänst så ansvarar jag för saker som finns på över 50 olika fysiska platser i vårt upptagningsområde. Att dessa platser besöks ett par gånger per år skulle nog rentav kunna ses som en nödvändighet i min roll. Därutöver kan det såklart uppstå situationer som gör att platserna även behöver besökas vid andra tillfällen än de som är planerade.
Arbetsgivaren tillhandahåller en poolbil, som jag gissar att arbetsgivaren önskar att används i första hand. Men den kan såklart vara upptagen, särskilt de gånger platserna behöver besökas vid lite mer akuta situationer.
Frågan är således om Skatteverket kan ha åsikter att jag använder min privata bil i tjänsten om det finns en poolbil som rent hypotetiskt skulle kunna vara ledig?
Att arbetsgivaren kan ha åsikter förstår jag, men det är ju en annan fråga.
Observera att jag inte på något sätt är ute efter att “lura systemet” utan jag avser köra de mil i tjänsten de dagar jag yrkar avdrag för. Skulle det vara så att min arbetsgivare ersätter mig för de kostnader som tillkommer för att jag använder egen bil i tjänsten så gör jag givetvis inte avdrag för dessa mil. Givetvis skriver jag körjournal på de resor jag gör i tjänsten så det är snyggt och prydligt.
PS Personalbil eller förmånsbil finns inte som ett alternativ och kommer heller inte finnas som alternativ längre fram.