Boktips om att tänka på vid husköp

Hej!

Vi spanar på hus, och undrar om ni kan rekommendera någon bok om saker att tänka på i köpeprocessen av husköp, så man inte handlar bort sig, samt förstår innebörden av skavanker?

1 gillning

Det finns ju en bok som heter ”Köpa hus” som säkert är vettig på många sätt. Jag utgår dock från att den främst handlar om olika aspekter av formalia och juridik.

När det gäller alla varianter av fel i hus och vad de kan kosta att åtgärda så vore det sannolikt svårt att skriva en bok om det. Det skulle vara lätt att med boken som utgångspunkt förstora eller förminska olika brister och komma fram till tokiga slutsatser. Ingen författare skulle vilja ta på sig det ansvaret.

Det man mer generellt bör se upp med är alla installationer som innebär en förändring av husets ursprungliga funktion. Typexemplet är inredd källare. Inte så att det alltid finns problem där men det är påtagligt ofta som problemen, i den mån de finns, finns just där. Det är också sådant som är potentiellt svårt och dyrt att åtgärda. Det handlar ofta om ”avvikande doft” och omfattningen av det arbete som skulle krävas för att åtgärda det är oklar.

1 gillning

Husets ABC är en riktigt bra bok om man äger eller planerar att köpa hus. Den handlar dock inte om själva köpeprocessen men det står allt om det tekniska och riskkonstruktioner osv. Jag har haft stor nytta av den när jag varit på visningar.

Tack för tipset! Låter som en bra bok att läsa!

Eftersom alla objekt vi har råd med har någon typ av skavanker eller riskkonstruktion…

Tack! Jag ska kolla upp denna!