Någon som har tips på en bra bok om sälj? Inte aktier alltså, utan sälja saker/tjänster. Hur lägger man upp en bra PowerPoint för att sälja sin tjänst? Hur ska man lägga upplägg? Vad ska man tänka på? Osv osv.
Har noll erfarenhet om sälj och skulle vilja läsa på lite om ämnet.
Oj, jag har tyvärr ingen bra bok som jag kan rekommendera. Det jag har lärt mig är genom erfarenhet och div kurser/utb och coacher.
Men jag kan smyga in några tips.
I min erfarenhet så finns det 2st huvudgrupper av säljare.
de som berättar varför du skall köpa deras produkt.(monolog)
de som frågar om din verksamhet och sedan kommer med förslag.(dialog)
Försök landa i samtal där den potentiella kunden själv säljer in dina produkter. Jobba med frågor som leder in på de saker som ditt företag säljer. Sen frågar du om kunden ganska rakt på nått i stil med:
Du har ju sagt att ni har svårigheter med X/brister med Y. Om jag kan erbjuda Z som löser detta. Skulle du kunna tänka dig köpa det av mig?
Kan man komma till ett läge där en kund berättar om de problem som de vill ha lösta och varför det är ett problem idag för dem. Då är det få kunder som inte vill köpa det du erbjuder.
En powerpoint skall vara ett stöd för en bra dialog. Du kan ha en generisk som beskriver vad du säljer i rubriker och bilder. Denna är till för kalla pitchar och skall visa övergripande vem du är och vad du levererar.
Sen skall din presentation gärna vara interaktiv så du kan ställa frågor och låta kunden fråga och berätta. Sedan kan du berätta för kunden om hur nöjd en annan kund du har som hade samma utmaningar blivit när de gick över till att vara kunder hos dig, och varför/hur deras problematik löstes.
Bra sälj bygger på en bra dialog. Ju mer information du har desto bättre blir din pitch.
Detta är ett generalist perspektiv där man säljer olika saker beroende på vad man kan få fram från kund. Skulle man sälja en enskild produkt (säg ett system eller nischad produkt) så fungerar fortfarande upplägget men behöver vara mer fokuserat och man behöver vara mer direkt och förstå sina konkurrenter och varför den egna lösningen är bättre/lika bra men billigare.