Bolån, en löptid löper ut

Hej!

Härmed går jag från lurker till aktiv forumare.

Jag har gjort ‘misstaget’ att ha två olika löptider på mitt bolån. Om några månader löper det ena ut, det andra tickar i ett år till.

Jag förstår att jag har dåligt förhandlingsläge utifrån detta. Frågor:

1. Kan man/gör det nån nytta att begära ut amorteringsunderlag när hälften av lånet fortsatt är bundet?
  2. Kan man förvänta sig nån ränterabatt på lånet som löper ut och där jag tänker köra på rörligt inför att nästa löptid löper ut nästa år (och då jag teoretiskt har lite mer leverage)?

Ja, du kan förvänta dig rabatt.
Börja med att ringa och se vad de erbjuder, när rabatten på mitt rörliga gick ut för ett par månader sen erbjöd de 1,3% direkt när jag ringde.

1 gillning

Du skriver “mitt lån” men har väl ändå två, annars blir det krångligt.

Bankerna är “lata” nu för tiden, och vill ha allt eller inget. Att begära ett amorteringsunderlag känns mer eller mindre meningslöst.

Givetvis har du en förhandlingsposition. Banker är inte “helt dumma i huvet” . Banken inser ju att får du inte en anständig ränterabatt nu, så lär du inte vara kvar om ett år.

Råkar du ut för en banktjänsteman som inte fattar detta, så får du helt enkelt berätta för hen i klartext vad som gäller.

3 gillningar

Vill gärna ge ett mera generellt svar - Man kan i princip förhandla om allt.

Självfallet är det beroende på den förhandlingsposition man är i och vad saken gäller - men det är en missuppfattning att man inte kan förhandla och förhandla om ett avtal.

Arbetade under några år på ett större företags inköpsavdelning och där lärde jag mig att man förhandlade och omförhandlade allt där man hade en förhandlingsposition och det var värt arbetsinsatsen.

Detta gäller även tex jobb där man har fasta löner - har man en förhandlingsposition går man till sin lönesättande chef och säger att man vill förhandla sina villkor. Allt i princip går att förhandla givet man något att förhandla om.

Lycka till.