Bolån/kontantinsats

Hej! Jag ska snart köpa min första lägenhet och undrar över en sak. Jag studerar och tar CSN lån fastän jag inte behöver, så jag sparar istället lånet. Jag har nu sparat ca 50 tusen i CSN lån och undrar ifall jag ska lägga till dessa pengar på min kontantinsats? Tack

Hej,

Kul att du funderar på att köpa en bostad!

Om ditt mål nu inom kort är att köpa en bostad så är det väl jättebra att du har pengar till kontantinsatsen. Du sparar absolut på att ta fullt CSN och sedan lägga in dom pengarna i din bostad istället, får du en ränta på ditt bolån på ca 1.5% och tar CSN lån med en ränta på 0.05% (2021) så sparar du 1.45% i ränteutgifter årligen på ditt bolån.

CSN är det bästa lånet du kan ta, så länge du använder det på ett bra sätt! :slight_smile:

2 gillningar

Troligen (förhoppningsvis) ännu bättre 2022

1 gillning

Vi säger att jag lägger till dessa 50000kr på kontantinsatsen. Vad är det bästa att göra med mitt CSN lån som ligger på ca 7000kr som jag får varje månad?

Jag har gott om pengar till kontantinsatsen utan mitt CSN lån som jag sparat. Tänker bara ifall det är värt att lägga dessa 50000kr som är ifrån CSN lånet för att minska bolånet.

Beroende på tidshorisont så hade jag sagt lite olika.

Men om man kollar historiskt vad som har avkastat bäst så hade det varit en 100% portfölj med aktiefonder, men då rekommenderas iaf en sparhorisont på 10år+.

Vad för tidshorisont är det på pengarna? :slight_smile: