Investera CSN lån?

Jag är 22år gammal och studerar just nu och har tagit CSN lån (behöver det inte egentligen då jag bor hemma men tänker använda det till en kontant insats i framtiden) För tillfället så har jag ca 70 000kr i CSN lån som bara ligger på hög. Jag funderar på att investera detta i antigen fonder eller Avanza Auto. Har ni några tips på hur jag bör gå tillväga? Jag är rätt ny inom detta…

Tack

1 gillning

Om du tänkt skaffa bostad inom sisådär 3-5 år är ofta det tråkiga svaret att det är pengar på banken som gäller. Naturligtvis till minst dåliga ränta och med insättningsgaranti.

Det är inte orimligt att det kan ta 10 år att återhämta sig efter ett kraftigt ras på börsen, så om man börjar blanda in aktier bör man ha ett långsiktigt perspektiv.

Det finns få absoluta sanningar inom investering, men en tumregel som man ofta hör är att om man investerar i aktier och räntor ska man ha 10 % aktier för varje år det är kvar tills man tänkt använda pengarna. Så om man exempelvis tänkt använda pengarna om 7 år ska man ha 70 % aktier, och sedan trappar man ner med 10 % aktier varje år.

2 gillningar

Apropå ovanstående svar: du kan också välja att ta risken att investera dem nu, mot att du kanske måste vänta några år efter examen också med att köpa bostaden om examen råkar sammanfalla med att börsen står låg jämfört med när du gick in. Framtiden måste ju inte vara skriven i sten, och flexibilitet kan ge dig större möjligheter. Kan du acceptera om det tar 10-15 år?

I tillägg till detta skulle jag gå in med månadsspar och inte en klumpsumma, med tanke på hur börsen ser ut just nu. Dvs kanske 10-20’ per månad framöver, så att du inte råkar pricka toppen med dina 70’.