CSN lån för investering?

Jag planerar att plugga under ett år framöver och har lagt undan pengar för detta. Eftersom jag inte kommer jobba under denna tid så har jag inför studierna sökt CSN bidrag, vilket kombinerat med mina besparningar kommer räcka för att jag skall kunna betala mina räkningar och levnadskostnader under studierna, samt ha en liten buffert över för månadsparande.

Med det sagt, skulle det vara en ide att söka lån utöver bidraget för att investera i månadsparandet? Själva månadsparandet är fördelat på 70% globala indexfonder, 10% Emerging markets och 20% Avanza Zero. Vet att för några år sedan var det här en strategi vissa körde, men nu när räntan har gått upp på CSN så kanske det inte är lika smart.

Vad tycker ni?

Räntan är fortfarande låg. Hade maxat lånet och investerat, alternativt satt en del på låst sparkonto med högre ränta för att garanterat ha pengar till kontantinsats om du vill köpa boende i framtiden.

1 gillning

Räntan på csn är fortfarande bland de bästa du kan få. Har du möjlighet till väderpaperskredit på exempelvis Avanza så kan du låna upp till 10% av ditt potföljvärde till bättre ränta än CSN, men det kräver ju att du redan idag har lite kapital.

Avkastar börsen framåt som den gjort historiskt (typ 7-10%) så är det forsatt fördelaktigt. Men det vet ju ingen :slight_smile: