Betala tillbaka CSN i fullo eller över tid

Hej, forumet. Mitt första inlägg här vilket känns kul!

Jag har ca 450 000kr kvar på mitt CSN lån (utlandsstudier) med 20 år kvar att betala av det, och har nyligen sålt en obelånad bostad och därmed fått möjligheten att betala av CSN lånet i fullo. Jag överväger detta då räntan på lånet idag är strax under 2%, och spås höjas till 2,4% under 2026. Efter det spås den sänkas något.

Jag undrar hur ni hade gjort, betala tillbaka i fullo eller investerat? Jag har god ekonomi i övrigt, inga andra lån, bor i hyresrätt med sambo, och förväntar mig inte att min livssituation kommer förändras inom 3 år, och har inte heller några problem emotionellt att ha lån.

Tack på förhand!

Generella rådet är att behålla CSN-lån så länge som möjligt, då de är säkra lån med låg ränta och du får bättre avkastning av att investera pengarna.

2 gillningar

Och skiter allt sig såsom att du blir sjuk/skadad osv och får sänkt inkomst kan man jämka ner betalningstakten.

I vissa fall kan även lånet avskrivas.

Så håll på CSN om du tror du får andra lån. Eller kan investera pengarna.

2 gillningar

Bara räntan i år är ~9000.
Matematiskt är det fortfarande bättre att investera pengarna men jag hade tilltalats av att slippa den löpande utgiften. Gissar att det rör sig om 1500-2000 i månaden?

Frugan tog CSN nu med fullt lån. Betalar hellre av lite på bolånet med csn lånet. :smile_cat:

2 gillningar

Betala inte av CSN. Jag betalar själv av det så långsamt det går och investerar istället i global index. Kör även ca 8-9% värdepapperskredit på Avanza och har bostadslån :slight_smile: Är ung o kan därmed ta risken .