Sparat ihop CSN, vad är klok att göra?

Hej!

Till hösten går jag färdig universitet och kommer då ha tagit ut maximalt med CSN under mina 6 studieår ( dvs både bidrag+lån), vilket är taket som ni säkert känner. Jag har en utbildning med god lönsamhet och prognos så inga problem med arbete efteråt. Mina utgifter har varit väldigt låga, då jag har delat mitt boende, är rätt så sparsam av mig samt extrajobbat mycket. Jag räknar med att sparat ihop cirka en halvmiljon i slutet, men min CSN studieskuld blir ju då cirka 450 tusen. Mitt mål sedan jag började var väl att kunna köpa bostad direkt efter avslutade studier, det har inte gått under tiden då jag inte haft någon som kunnat stå på lånet. Å andra sidan är det frestande att betala av allt direkt. Vad hade ni gjort om ni varit i min situation? Går givetvis bra med egna tankar och förslag utöver de jag nämnde.

Mvh

Det finns ingen vits med att betala av CSN för att sedan ta ett likadant banklån för köp av bostad. Lånevillkoren för CSN är alltid bättre än de banken kan ge dig. :slight_smile:

6 gillningar

Håller med @Skogen - förr eller senare kommer du sannolikt behöva köpa ett boende och då är de 450 tkr en super kontantinsats. Bra jobbat! :slightly_smiling_face::+1:

1 gillning