Hur bör jag spara mina CSN-lån?

Hej forumet!

Jag har börjat ta CSN-lån och sparar undan allt i ett sparkonto för att senare använda det till att köpa en lägenhet efter mina studier (om minst 5 år). Just nu så investerar jag en tusenlapp i min kapitalförsäkring varje månad, vilket blir ungefär 10% av lånet, medans resten av pengarna sitter i ett vanligt sparkonto hos Swedbank. Jag gillar inte idéen av att pengarna blir uppslukade av inflationen, speciellt nu för tiden när inflationen är såpass hög. Jag pluggar dessutom i ett euroland, så det blir allt dyrare med ekonomin då den svenska kronan blir svagare med tiden. :face_exhaling:

I början hade jag tänkt att sätta pengarna i en fasträntekonto i Swedbank, men ser ingen anledning i det då jag inte kan sätta in pengar varje månad (om jag har förstått det rätt kan jag göra endast en insättning i ett sådant konto). Då jag inte längre är folkbokförd i Sverige kan jag heller inte skapa ett nytt konto i någon annan bank, så de ända bankerna jag kan använda just nu är Swedbank och Avanza (+ nordnet men jag har aldrig använt det).

Har ni några tips på vad jag kan göra? Låter det som en bra idé att investera lite mer i kapitalförsäkringen, typ kanske 1500kr istället för 1000kr, för att kompensera för inflationen och på samtidigt få lite extra vinst på lång sikt? Finns det andra sätt att kompensera inflationen?

Hej!

Vill du öka möjligheten till högre avkastning än vad sparkonto ger, behöver du också ta högre risk. Din sparhorisont är minst 5 år men det finns ingen definitiv tid därefter. Det angränsar till “jag-vet-inte-horisont”. Ett alternativ skulle kunna vara att ha 50% i aktiefonder och 50% i sparkonto. Det ökar möjligheten till högre avkastning än nu men kapitalet kan också tappa mer i värde. Dock är ju 50% i aktiefonder betydligt högre andel än du har nu då du lägger 1000 kronor av CSN i kapitalförsäkring (om du har aktiefonder där vill säga). Du får fundera över hur hög risk du vill ta.

Hur ser fördelningen av pengarna ut i kapitalförsäkringen?

Gällande sparkontot, vilken ränta har du där? Om du kan tänka dig Avanza kanske de kan matcha Swedbanks ränta. Avanzas egna sparkonto ger 3,50% utan att binda.