Hej forumet!
Jag har börjat ta CSN-lån och sparar undan allt i ett sparkonto för att senare använda det till att köpa en lägenhet efter mina studier (om minst 5 år). Just nu så investerar jag en tusenlapp i min kapitalförsäkring varje månad, vilket blir ungefär 10% av lånet, medans resten av pengarna sitter i ett vanligt sparkonto hos Swedbank. Jag gillar inte idéen av att pengarna blir uppslukade av inflationen, speciellt nu för tiden när inflationen är såpass hög. Jag pluggar dessutom i ett euroland, så det blir allt dyrare med ekonomin då den svenska kronan blir svagare med tiden. ![]()
I början hade jag tänkt att sätta pengarna i en fasträntekonto i Swedbank, men ser ingen anledning i det då jag inte kan sätta in pengar varje månad (om jag har förstått det rätt kan jag göra endast en insättning i ett sådant konto). Då jag inte längre är folkbokförd i Sverige kan jag heller inte skapa ett nytt konto i någon annan bank, så de ända bankerna jag kan använda just nu är Swedbank och Avanza (+ nordnet men jag har aldrig använt det).
Har ni några tips på vad jag kan göra? Låter det som en bra idé att investera lite mer i kapitalförsäkringen, typ kanske 1500kr istället för 1000kr, för att kompensera för inflationen och på samtidigt få lite extra vinst på lång sikt? Finns det andra sätt att kompensera inflationen?