Hej,
Jag undrar om någon har erfarenhet av hur bolån har bedömts då bolån har tagits? När ena parten studerar, jobbar extra, tjänsteledig och den andra parten jobbar heltid med tillsvidare anställning. Om ni har det vilken bank har ni?
Tack på förhand.
Mvh
Varmt välkommen till forumet. 
Är det at ni ska ta upp ett bolån eller är frågan hur ett befintligt bolån bedöms?
Hej
Tack. Allt som hör till ämnet, bägge ämnena kan vara relevant. 
Vi lever inte i Nordkorea. Banken kommer inte att säga upp lånet. Skulle bankerna säga upp lån hej vilt, skulle många pensionärer leva farligt. Som bekant sjunker ju inkomsten radikalt vid pensioneringen.
Är det fråga ett nytt lån, får ni helt enkelt redovisa era inkomster och så får banken svara på om den är villig att låna ut eller ej.
Jag är student och har bolån hos SHB, med föräldrar som gått i borgen som säkerhet på lånet.
Jag förstår inte riktigt frågeställningen, vad är det som banken ska bedöma?
Bara ränta och amortering betalas så är banken nöjd. De bedömer aldrig något såvida inga ändringar ska göras, bindningstid går ut etc.
Det är ju det som banken skall bedöma: Kan den blivande låntagaren med 99.9 procents säkerhet betala räntor och amorteringar.
Som jag uppfattar det handlar TS fråga om när den bedömningen är gjord och lånet är utbetalat, d.v.s att TS är nuvarande låntagare.
Utbetalda bolån ska inte påverkas. Med en vettig bank o intresserad rådgivare borde ni till o med kunna ta ett nytt lån med ena parten tjänstledig för studier så länge kan visa på bakomliggande anställning med tillräckligt hög lön för lånet…