Vad vet ni om Bonesupport aktien?
Kommer den att fortsätta gå upp i år eller vad tror ni? Är det läge att köpa nu osv?
Jag funderar nämligen på att investera i den och undrade om det kan vara en bra investering eller inte.
Lägger till lite förklarning om hur jag tänker. Det har ju gått riktigt bra för bolaget under kort tid (enligt mig) sedan notering i 2018 och jag tyckte att den största faktorn till framgången har varit egenutvecklade Cerament-teknikplattformen, så som de lägger fram det. Nu har “ABG Sundal Collier” höjt riktkursen för bolaget rejält och motiveringen är:
“Den kraftiga höjningen motiveras av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA:s senaste godkännande av Cerament G.”
Jag försöker därför bara förtså branschen och vad godkännandet betyder när det gäller bolagets fortsatt framgång på börsen.
Du får nog fundera lite mer kring varför just den här är intressant för dig. Forumet i stort brukar rekommendera breda indexfonder, men visst diskuteras enskilda företag också, dock sällan på så tunn information.
Just nu låter det mer som pump and dump än något mer seriöst. Sagt i all välmening.
Du verkar tro på den. Kör på det då. Jag är inte insatt, men vid skummande låter det ju spännande. Dock är det ju öppen info och då borde marknaden redan ha vägt in detta och därmed värderat aktien till vad den ska kosta. Det är väl baksidan…
Jag har jobbat professionellt i över 20 år med bolagsförvärv, värdering och M&A inom flera sektorer med hårda regleringar (medtech och pharma). Jag har drivit projekt där vi fått myndighetsgodkännande dop nya produkter från bl a FDA.
Jag har både en civilingenjörsexamen och en civilekonomexamen.
Jag har investerat privat på börsen sedan sent nittiotal.
En fast övertygelse jag fått från mina samlade erfarenheter är att det är helt j-a omöjligt att bedöma marknadens respons på regulatoriska genombrott, både på lång och kort sikt.
Jag undviker sedan länge att investera i alla bolag i både medtech och läkemedel om de inte tjänar pengar sedan länge. Inga bolag som står och faller med fas-studier, inga bolag vars verksamhet riskerar att bli värdelös för att nån myndighet är långsam eller inte godkänner en produkts applikationer.
Vad gör dig mer kapabel att analysera risken och värdet i Bonesupport än marknaden i stort?
Tack för din tid och för att du delar med dig dina kunskaper!
Bara för att lära mig mer om saken, utifrån den breda erfareheten du har inom området, hur skulle du jämföra Bonesupport med Novo Nordisk? Fördelar/Nackdelar, samt tycker du att en eller båda är övervärderade eller vad tycker du?
Jag tolkar @anon89834999 som att det är omöjligt att svara på hur responsen av marknaden kommer se ut. Vilket du är intresserad av?
Poängen är att det du vill ha svar på, är väldigt svårt och troligtvis redan inprisat. Det är många som försöker med det du gör och misslyckas. Ödmjukhet, är en nyckelkomponent till finansiell framgång, i min mening.
Försök att fundera på vilken risk du tar när du investerar i enstaka bolag, arbetet du lägger i det och den potentiella vinsten det kan ge. Är det verkligen värt det?
Det skulle jag inte.
Bonesupport har drygt hundra anställda och ett börsvärde på 15-16 miljarder.
Novo har 60-70000 anställda och värderas till ca 4,7 Biljoner…
Som att jämföra Tesla med den norska elbilen Troll.
Jag köper ingen av dessa aktier men det är mest för att jag saknar förmågan att värdera dem på annat sätt än vad marknaden redan gör.
Bonesupport har till skillnad från många andra medtech bolag en fungerande godkänd produkt som tagits emot bra på marknaden. Risken för att kursen ska haverera, som i andra bolag på minsta lilla negativa nyhet är nog mindre i Bonesupport. Aktiekursen ska ju spegla vad marknaden förväntar sig framöver, så potentialen ska ju speglas i dagkursen redan nu.
Jag har lite bonesupport aktier, som jag köpte runt 60kr och har inga planer på att sälja dessa. Det jag tycker talar för att aktien kan gå upp mer på sikt är att man vidareutvecklar Cerament samt får fler och fler användningsområden godkända av FDA. Det i kombination med att man har lyckats bygga upp sälj/marknad/distribution, tycker jag lägger en bra grund för framtiden.
Jag känner till många företag med extremt bra produkter där företagen gått i konkurs då de inte kunnat sälja sina produkter innan andra bolag kommit ikapp och gått om rent tekniskt och försäljningsmässigt.
Tyvärr inte alltid de med bästa produkterna som klarar sig
Ja, så är det, du kan ha världens bästa produkt, men kan du inte sälja den så är det kört. De nästan dubblade (80%) omsättningen mellan 2022 och 2023 från ca 300 msek till nästan 600 msek och är nu ett vinstgenerande företag. Nästa rapport är om en vecka. Den som lever får se.