Jag har ett intresse av serieförvärvare. Jag har en del investerat i sådana aktier men skulle uppskatta andras åsikter. Bolag är främst Lifco, Röko, Sdiptech, Karnell, Lagercrantz, Addtech, Bergman & Beving och kanske några fler. Någon som känner för att prata om saken? Även intresserad av spännande investmentbolag. Plus Bufab om någon känner för det.
Det är komplext att analysera, förstå och värdera serieförvärvare. Sen kan ränteläget förändra situationen väldigt fort.
Svårt att få till bra diskussioner. Jag försöker hålla mig borta från dem för tillfället.
Känns ju som lite skum affärside att köpa bolag med p/e <10 och när de är köpta värderas de till p/e >20 utan att man gjort något alls.
Kan köpa det om man skapat bra synergier etc, men för ett bolag som Storskogen som bara köpt random bolag känns det ju helt vansinnigt.
Visst bolagen ser ju ut som snabbväxare, men det är ju bara köpt tillväxt, vad är det värt egentligen??
Tänker att det finns olika typer av serieförvärvare. En del har kort historik, få ägda bolag och hög skuldsättning. Andra har hållit på länge och utvecklats. De ägda bolagen har ofta god organisk tillväxt och drar nytta av sin ägares kunskaper och storlek. Förstår det som att man köper i grunden välskötta bolag med potential. Jag är genuint intresserad av hur andra tänker så kommentera gärna.
Jag har kört serieförvärvare i många år. Började i liten skala för många år sedan, men dessa aktier har för det mesta vuxit mycket snabbare än andra innehav så numera är det en rätt stor andel. Det kanske inte är något för den som tror på index men för mig är det en utmärkt komplettering. De är högt värderade så det är klokt att börja i liten skala och sedan köpa mer vid de dippar som kommer då och då. Dessa bolag har givande årsstämma så om möjligt kan man delta där. Addtech och Lagercrantz har brutet räkenskapsår så om man köper en post nu kan man delta på stämman i augusti. Serieförvärvare har en egen affärsidé som bygger på att man endast köper bolag som passar in i en given filosofi , behåller de långsiktigt och sedan låter bolagen ha en god möjlighet till självstyre.
tell me about it. Var med i ett M&A team där vi förvärvade (med PE och 90% belåninng) ett bolag för…minns inte…2 miljarder… och så
1 Föll marknaden för bolaget (Råvaru = cykliskt)
2 finanskrisen
Blev inte så bra avkastning på den nej…
vad menar vi medserieförvärvare?
Jag tänker att man skapar mest värde industriellt om man värvar och integrerar/mergar ( om man är industribolag exempevis) och skapar synergier, eller värvar,styckar upp (om man är PE). Bara värva och “holda” är ju inte så värdekapande:
Hur skapar dina värvare värde och vilken typ av värvareär du ute efter?
Serieförvärvare undviker cykliska bolag. Generellt satsar man på nischade bolag som har verksamheter som bedöms som långsiktiga. Det är ofta familjebolag som kanske står inför ett generationsskifte. Man har en decentraliserad struktur och en stark intern företagskultur. Man har många medelstora bolag så att man står på olika ben.
Idag rapporterade Lagercrantz. Det kanske skulle kunna ses som en hygglig rapport, men marknaden gav en hård dom med en rejäl kurssänkning. För den intresserade kan detta vara en möjlighet att gå in med ett mindre belopp.
Jag är ingen mästare på serieförvärvare men har fördjupat mig en del på sista tiden. Det känns som att ett antal bolag söker lyckan här utan att riktigt göra rätt jobb.
Addtech och Lagercrantz har varit framgångsrika på lång sikt. De köper endast välskötta bolag som har goda möjligheter att växa organiskt. Addtech fördubblar historiskt sin vinst vart femte år. Visst rasar bådas kurser ibland. Kan ha att göra med att de är högt värderade. Vilket i sig inte är negativt om man har en långsiktig placeringsplan.
Bergman & Beving är som jag förstår det inriktade på förvärv som redan har god avkastning.
Indutrade äger många bolag som är beroende av konjunkturen. Kan vara en anledning till att aktien långa perioder går dåligt.
Lifco, Röko, Sdiptech och Karnell vet jag för lite om för att någon bestämd åsikt om.
Intressant är att Addtech och Lagercrantz har sitt ursprung ur Bergman & Beving grundat 1906.
Tack alla som bidrar med kunskap och åsikter. Det är väl just det som forumet är till för.
Tack för dina inlägg. Lärorikt och givande. Försöker köpa när aktierna dippar. Än så länge har de alltid repat sig. Ska man ägna sig åt serieförvärvare ska man nog läsa på ordentligt om dem.
Serieförvärvare är nog inget för nybörjare och kanske särskilt inte på detta forum där index är populärt. Men för den nyfikne är det en intressant komplettering.
Ja, det stämmer att de flesta bolagen i Sverige är avknoppningar från Bergman och Beving. Om man googlar finns en fin beskrivning av historia. Flertalet av dessa bolag har en god historik och en stark ägare som jag tror är viktigt för resultatet. Addtech och Lagercrantz har litet olika inriktning men samma huvudägare och båda har fin historik. Min favorit är nog ändå Lifco som haft en stark utveckling. Ett ben i Lifco är tandvård som väl alltid behövs. För ungefär fem år sedan var det en konflikt mellan ägare och VD som resulterade i ny VD och att den tidigare VD var med och grundade Röko efter detta. Jag har ännu inte satsat i Röko. På bolagsstämmor brukade han prata om sin inspiratör Illinois Tool Works. Jag har gått in där och det har gått hyggligt. Indutrade är en annan serieförvärvare inom Lundbergsfären som av olika skäl inte gått så bra de senaste åren.
Avslutningsvis så köpte jag ett rejält parti Lagercrantz i morse, vi får senare se om det var en god affär.
Jag tycker mycket om index. Att jag hamnat i serieförvärvare är mest en familjehistoria. Min far var mångårig medarbetare på Bergman & Beving och på plats vid börsintroduktionen.
Lifco har jag kollat på en längre tid. Försöker läsa på om bolaget. Verkar väldigt välskött men ändå lite känsligt för cykler. Eller har jag fel? Höga aktiekurser stör mig inte då jag placerar långsiktigt. Än så länge inget i Lifco men kanske längre fram.
Jag älskar index. Har mer än hälften där. Enda problemet är att alternativ växer snabbare.
Jag upplever inte Lifco som känsligt för cykler. Jag har haft den i många år. Bennett är en bra huvudägare. Jag tror på sådana personer. Men som alltid bra att börja i liten skala
Inriktningen på tandvård är för mig ett plus
Kul att utbyta tankar med någon som gillar serieförvärvare. Jag tror att många oinsatta inte förstår hur seriösa och långsiktiga “compounders” arbetar. Verkar finnas en tro att de bara köper bolag hej vilt.
Har blivit väldigt sugen på Lifco. Känns likartat som bolagen med B&B som ursprung. Sedan gillar jag helt klart Bennet.
Alla mina innehav i serieförvärvare finns i Addtech, Lagercrantz, B&B, Momentum group och Addlife. Ska börja så smått med Lifco. När jag kollar på Lifco så verkar Dental vara den absolut stabilaste delen. De andra marknadsområdena lite instabilare. Har jag rätt där?
Mitt ägande av index är huvudsakligen kopplat till pensioner, ISK och KF. Mestadels globalt och USA. Alltid passivt. Är för övrigt pensionär och njuter av indexfondernas avkastning.
Övriga aktieinnehav är mest Investor B och Handelsbanken A. Investor går stabilt och Handelsbanken har en skön utdelning.
Till sist. Har du något tips på någon annan compounder med stor potential?
Ha en riktigt fin helg.
Ja, många serieförvärvare är i grunden rätt kassa bolag. De har dock överavkastat senaste 20-25 åren pga: låga räntor, relativt låg konkurrens om förvärv och extrem multipelexpansion till följd av de två första. Nu är räntorna högre och konkurrensen stenhård. Titta på eps utvecklingen senaste tre fyra åren för t ex Lagercrantz m fl ”klassiska” serieförvärvare. Att förvärva bolag som fortsätter leverera kräver disciplin och även om alla låtsas ha det är disciplinen borta när du inte haft ett förvärv på ett kvartal och hittar ett som kan rädda börskursen. Speciellt när den negativa organiska ebit utvecklingen måste döljas. Den enda serieförvärvaren som jag tycker ser bra ut (men kanske börjar bli fullvärderad) är Karnell. Lifco är också bra kvalité men något högt värderat och för stort för att fortsätta utvecklas, troligen. Börjesson sfären skulle jag undvika, bättre med långsiktiga huvudägare. För stt hitta vinnare, gör ett rimligt estimat hur mycket ebita som är förvärvat senaste 12 månaderna, kolla att ebita ökat med lika mycket. Om siffran indikerar minus är innehaven av dålig kvalité. De flesta serieförvärvare har så pass diversifierade intäkter att de inte bör vara påverkade av att enskilda branscher gått dåligt. De som skryter med att de är diversifierade och samtidigt skyller på marknadsmotvind ljuger dessutom förmodligen både för marknaden och sig själva.
Tack för ditt inlägg. Mycket intressant även om jag inte är så duktig på börsekonomi. Har ändå några frågor till dig.
Om man “överavkastar” i 20 - 25 år. Är det då verkligen inte bara god företagsamhet?
Karnell har jag kollat en del på. Verkar lovande men lite klena och oerfarna. Rätt eller fel?
När blir man för stor för att utvecklas och varför? Tänker på din åsikt om Lifco.
Vad anser du ligger Börjessons i fatet? Du indikerar kortsiktighet?
Önskar dig en fortsatt trevlig helg.
Det är väl bra att vi gör olika bedömningar. Jag har ägt serieförvärvare under lång tid med en uppenbar överavkastning jämfört med andra innehav. Det finns olika skäl till detta. Räntan har betydelse men under en lång period med god utveckling så har räntan varierat en hel del så man har klarat tillväxt under olika förhållanden. Jag tror inte att det stämmer att det varit låg konkurrens om förvärv snarare har det varit och förblivit hög konkurrens. Det som är faktorn för framgång för förvärvsbolag är förmågan att välja rätt bolag för uppköp, detta skiljer sig mellan olika serieförvärvare. Det är ovanligt med försäljningar, vilket kan ses som en framgång om man eftersträvar stabilitet. I kvartalsrapporten från Lagercrantz anges sex förvärv under verksamhetsårets första kvartal, en ökad takt jämfört med förra året, så undrar vad du menar med låg förmåga till förvärv. Denna rapport blev inte väl mottagen av marknaden och aktien sjönk drygt 10 procent. Jag såg det som en god tid för köp, vi får väl se vad som händer resten av året. Jag ser Börjessonsfären som en stabil ägare och när det största bolaget Addtech rapporterade så blev rapporten väl mottagen.
Serieförvärvare är högt värderade med en implicit bedömning om god utveckling som ställer höga krav på bolagens utveckling. Den höga värderingen innebär att man ska vara försiktig vid köp. Min egen erfarenhet från mer än 20 års innehav med god utveckling är att om man köper vid rapporter eller andra händelser som ger nedgång så blir det på sikt positivt.
Det kan man tolka hur man vill, men har du externa strukturella faktorer som driver tillväxten och man saknar insikten om det är risken att det går snett när dessa externa faktorer börjar arbeta mot dig. ”God företagsamhet”? Spelar stor roll, frågan är ju vad kommande år har att bjuda på. Begränsad eps tillväxt och multipelkontraktion är min bästa gissning. Men för att vara rättvis så kan man ju absolut ligga på en uthållig tillväxt något över inflation och bnp. Så det är ju bra bolag, men de är helt felvärderade. Dvs marknadsföringen och verkligheten hänger inte ihop. De marknadsför sig som om de kan generera 15% tillväxt självfinansierat, men verkligheten är kanske 8% självfinansierat, resten är ökad lånebörda. Och ändå kommer de ha svårt att nå 15%.
Ja, jag skriver det ju nästan rakt ut? Eftersom deras bolag finansierar sin tillväxt med lån men kallar det självfinansierad tillväxt indikerar det inkompetens eller kortsiktig kommunikation till marknaden. Om tillväxten inte är självfinansierad är ju cappen på tillväxt i den här takten om bara fyra fem år. Men de är värderade som om tillväxten kan fortsätta i 20+ år.
Tack för svar och reflektion på mitt inlägg. Dessvärre har jag för begränsad kunskap för att helt förstå ditt resonemang. Får fördjupa mig i det vad det lider. Det jag vet är att allt sprunget ur B&B har varit en saga av framgång över tid. Varför har jag svårt att säga i detalj.
Varför anser du att Karnell är något att satsa på? Jag kan uppleva att det saknas muskler och erfarenhet. Fast det är mest magkänsla. Är väldigt nyfiken på bolaget.
Ha det bra…
Vad är definitionen av att överavkasta? Låter som något negativt när det kanske borde vara precis det motsatta. Jämfört med vad och på vilket sätt sker överavkastningen? Kan man få en förklaring