Någon som har åsikter om Nosa Plugs aktien? Tycker personligen att kursen skulle vara högre med allt som hänt. Så skulle vilja ha synpunkter hur aktien kan analyseras neutralt? Jag hittar inte nackdelarna själv. Är jag kanske för insnöad på just den aktien?
Tagit från Nosas discord
19/6 : Tecknar Nordiskt-Baltiskt distributionsavtal med Mediq
20/6 : Tecknar distributionsavtal CH2 för Australien och Nya Zeeland, samt får sin historiskt största enskilda order
26/6 : Upphandlat av NHS i UK och ger 2,8 milj vårdanställda tillgång till Nosas luktskydd
27/6: Luktträningsstudie klar och rapporterad av Karolinska institutet att Nosas produkt är den klart effektivaste produkten på marknaden mot luktnedsättning och luktbortfall, något som miljontals människor fortfarande lider av sen Covid-19.
Ska tilläggas att man precis för ett par veckor sedan lanserat luktträningsprodukten på tyska och svenska nätapotek. Kronan, Apoteket och Apohem än så länge.
Bolaget växer 50-60% per år och skall vara kassaflödespositiva inom tre kvartal.
Kan man tänka omsättning gånger någonting för att få ett värde? Jag tänkte typ positiva nyheter och hur det påverkar kursen. Tänkte jämförelse med andra småbolag som är nya på börsen?
Jag rekommenderar att du tittar på “fundamental analys”. Nyheter sker inte i ett vakuum och om du inte ställer dig bakom EMH måste du kunna värdera bolagen utan att anta att priset var korrekt före en viss nyhet.
Om du inte vet hur man uppskattar värdet, hur kan du då har en grundtes att marknadens (som man får förmoda besitter goda kunskaper på att värdera företag) konsensus kring värde är fel?
Min tanke är att goda nyheter borde öka kursen till en högre nivå än innan nyheten kom. Behöver lära mig hur bolag värderas. Förstår inte hur Oscar Properties, SAS och den typen av företag kan ha så högt värde trots att det känns som att de är nära konkurs.
Men marknaden har ju läst nyheterna, uppdaterat sina värderingar och justerat priset. Det du således menar är att deras metodik för att värdera, och specifikt värdering baserat på det som nyheterna handlat om, är fel, och detta utan att veta hur en värdering går till. Känns som en väldigt skakig beslutsgrund.
Tänk på att “positiva nyheter” också kan sänka aktiekursen om investerarna förväntade sig bättre nyheter.
Alla nyheter måste utvärderas i jämförelse med redan inprisade förväntningar, vilket dock görs av robotar millisekunder efter nyheten släpps så där finns sällan någon vinst att hämta.
Du måste i princip kunna göra bättre analys på företaget än en armé av professionella aktieanalytiker för att få överavkastning (alfa) över tid, om man bortser från tur förstås.
Du låter också lite känslomässigt fäst vid aktien och har en ganska stark tro för att de kommer lyckas. Jag gjorde det misstaget tidigt i sparkarriären och jag är glad i efterhand att det bara kostade lite över 100K (-95%, Starbreeze).