Tankar om Egetis Therapeutics

Tycker Egetis Therapeutics ser ut som ett intressant case närmaste månaderna för att ha i skojhinken. Ett mindre life science bolag som håller på några år med studier mot en ovanlig sjukdom (MCT-8 brist). Nu ska de i början på hösten skicka in ansökan för godkännande till EMEA och under nästa år till FDA. Vad jag förstått blir också en relativt stor andel behandlingar godkända för behandlingar av ”rare diseases” om initialt positivt yttrande getts från myndigheterna. Jag tycker generellt att life science bolag är svåra, men att det är relativt vanligt kurserna går upp när det närmar sig ansökningar om godkännande mm.

Någon annan som är insatt och har någon syn på Egetis?( Företaget ligger på Stockholmsbörsen small cap).

Jag jobbar med med tech och life science, specifikt med förvärv och bolagsvärdering. Jag har lång erfarenhet av att bedöma regulatoriska, operativa och strategiska risker i större och mindre bolag av den här typen.

I min privata portfölj har jag få regler, men en jag håller benhårt på: inga bolag med fas-studier eller beroenden av FDA eller motsvarande myndigheter.

2 gillningar

Nu har ju Egetis Therapeutics inga fas studier kvar, enbart placebo studie kvar i USA som är startad sedan någon månad tillbaka. Deras produkt används även på dispens redan i ca 20länder då de är ensamma om att kunna erbjuda en behandling. Alltså ingen konkurrens, helt unik. EMA har även själva bett om ansökan då de anser datan räcker! De har säkert gått igenom en hel del kontroller innan dispens gavs, som de tydligen klarade. Jag tror stenhårt på ett godkännande i båda fallen! Tror även den röstats fram till årets aktie. Man missar nog ganska mycket om man väntar för länge

Kanske.
Jag orkar inte riktigt plöja igenom bolagets finanser i detalj, men tycker det ser ut som att med deras nuvarande burn rate så ligger det snarare en nyemission i korten inom några månader.

Kan ingenting om företag och aktier men lite om hormoner, så några hormonella reflektioner :smiley:

• Sjukdomen verkar väldigt ovanlig. Patienterna lär bli få. Verkar ha potential att bli en “livslång” behandling dock.

• Förstår jag saken rätt är det en T3-analog med egenskapen att den penetrerar cellväggen utan den genetiskt defekta transportören. Fint! Men det låter inte som en jättekomplicerad molekyl att skapa. Jag hittar vid en snabbare sökning åtminstone en ytterligare T3-analog med liknande egenskaper som diskuteras. Risken är att fler varianter är rätt lätta att skapa och att produkten blir konkurrensutsatt. På lång sikt givetvis även av olika gentekniska lösningar.

• Att ta jättemycket betalt för en T3-analog känns väldigt märkligt. Men vore ju nödvändigt för att få lönsamhet gissar jag? I så fall har man ju å andra sidan en produkt som är billig att producera som man kan ta ett högt pris för.

• Tidsfönstret för att förhindra mental utvecklingsförsening. Om det blir ett dyrt läkemedel kanske det blir begränsad förskrivningsrätt till endast små pojkar. De perifera symtomen på tyreotoxikos kan ju lindras på billigare vis i många fall tänker jag (betablockerare…)

Inser att alla dessa reflektioner kanske inte är relevant för ett kortsiktigt aktieinnehav som åsyftas med frågan?

3 gillningar

Du tycker det du? Kassan ligger runt 180miljoner, många kostnader förmodligen redan täckta… Unik produkt som redan används på dispens i USA, och har fått beviljat att användas i USA fram till ansökan… Aldrig har framtiden varit så förutbestämd som nu :slight_smile: ligger runt 30kr år2025

Livslång behandling ja, inga konkurrenter, nyligen haft ett bud på bolaget på över 8kr aktien. Ligger på 4kr nu. Vill ni missa det så är det upp till er :slight_smile:

Låter som att ledningen har en del att förklara om de sumpar en budpremie på 100%. Som aktieägare hade jag varit vansinnig.

Jag har egentligen inga starka åsikter om bolagets produkt eller förmåga.
Men min erfarenhet av regulatoriska myndigheter säger att de kan krångla längre än vad ett småbolag kan hålla sig flytande. Små detaljer i ansökan kan leda till kompletteringskrav som snabbt äter upp en mångmiljonkassa samtidigt som inga intäkter kan genereras.
En annan reflektion är att om man ska investera i ett sånt här bolag är det hälsosamt att inte formulera sig i termer av att framtiden skulle vara ”förutbestämd”. Det kan bli dyrt.

4-6 Månader från kommersialisering, garanterat ett skam bud… Hur vet du att 180miljoner inte räcker fram tills dess?

Jag vet ingenting. Inte du heller förmodar jag.

Då har du alltså inte koll på att FDA beviljat en snabb ansökan? Kanske för att pengarna ska räcka och produkten är redan bevisad fungera och används redan i deras land?

Men man kan ju inte gärna kringå reglerna för mycket. Aktien låg på 8kr när budet las… De flesta gjorde nog som jag sålde efter pm, och köpte igen vi 4kr

Jo, och det är ju lovande. Men jag har varit med om flera situationer där just FDA gjort just detta och sedan kommit med påpekanden som fördröjt processen. Det betyder inte att bolaget eller produkten är dåliga, bara att jag tycker det är på gränsen till vårdslöst att predika om hur framtiden och en kraftig kursuppgång skulle vara helt självklart. Det kan bli så, det kan också ta mycket längre tid.

Ge oss exempel?

Menar du att du behöver exempel på situationer då mikrobolag i biotech el pharmasektorn inte håller sina tidsplaner eller uppnår alla mål i sina studier eller får sina kommersialiseringsplaner bromsade av regulatoriska skäl?
Det är allmän kännedom att detta är mer vanligt än ovanligt, och att du behöver fråga tyder på att du förmodligen vore mer betjänt av att köpa en indexfond. I all välmening.

Nej! Jag menar ge mig ett exempel där bolaget blivit beviljat fast track, och samtidigt säljer sin produkt till ett antal patienter i det landet det söker godkänt i redan? Med en produkt som är världs unik! Där EMEA sagt att de inte vill ha mer data för de redan tycker det ser bra ut när de godkänt dispensen. Jag väntar! Ett exempel räcker!

Du har säkert tänkt igenom din investering noga. Men vill du att någon annan ska göra hemläxan så är nog denna sektor lite för tekniktung.

Hej,

Jag arbetar med läkemedelsutveckling och har tagit en rad läkemedel till marknaden. Det är närmast standard att läkemedlen säljs på licens efter att fas 3 är klar (ibland redan efter fas 2), men innan produkten är godkänd, om det är en behandling för en svår sjukdom.

Däremot vet man att man har att göra med ett litet, oerfaret eller väldigt stressat bolag om denna försäljning uppmärksammas i deras marknadsföring eller informationsgivning. Det är nämligen absolut förbjudet att marknadsföra att man säljer icke godkända läkemedel på licens, så kvalitetsbolagen säger aldrig ett ljud om licensförskrivning.

Om du söker exempel så kontakta Clinigen (https://www.clinigengroup.com/), de är världens största leverantör av icke godkända läkemedel (om inte något ändrats på sistone). Många företag använder dem för att hantera licensförskrivning av deras ännu icke godkända produkter.

Jag har inte tittat specifikt på detta bolag, så jag kan inget omdet, men vokabulären du använder Happ får mig att tro att du pysslar med ”pumping and dumping” och att du egentligen kan väldigt lite om biotech?

Med vänlig hälsning,
F

4 gillningar

Mycket bra skrivet. Är du jag? :muscle::pray:t2::grinning: