Jag är en försiktig sparare som primärt sparar genom bankens (SHB) förvaltade ISK-fond.
Har läst mycket om Novo Nordisk (Novo Nordisk B aktie (NOVO B) - Dagens industri) och överväger att börja investera en mindre summa i den här aktien varje månad via mitt ISK-konto (via SHB).
Vad anser ni om detta? Är det klokt att jag som (oinsatt och relativt ointresserad småsparare) börjar att investera i enskilda aktier så här?
Nej, verkligen inte klokt. Investera i en global indexfond så sprider du risken över många bolag, branscher och länder. En enda aktie, då är du utsatt för stora risker om det går dåligt med just den branschen eller om företaget går i konkurs.
Jag är lite nyfiken på vad för typ av information det är du har läst? Har du läst bolagets årsredovisning?
Mot bakgrund av din egen beskrivning, nej.
Men om du har för avsikt att allokera en liten del av din portfölj till enskilda aktier av intresse kan det ju vara rimligt. Men i så fall bör du ha god riskspridning. Man kan enkelt förklara det som att din risk ökar även om du redan har en bra bred fond som bas i portföljen.
Novo Nordisk har en insulinmedicin som kan användas som bantningsmedel även om den inte har fullt godkännande för detta. Det är en av orsakerna till att Novos aktie ökat kraftigt.
Men det pågår forskning och investeringar i andra läkemedel och finns alternativ.
Jag hade inte investerat i en enskild aktie baserat på sådan här information i ngn större omfattning.
Vill man ha exponering mot Novo Nordisk men är otrygg i att investera i enskilda aktier kan man köpa en dansk indexfond. Novo Nordisk utgör omkring en sjättedel av OMX Copenhagen 25.
Vi som legat i aktien länge nu har upplevt en fantastisk resa de senaste åren. För att inte tala om de som gick in vid noteringen och ligger över +100 000% nu. Hur det går framöver är en annan femma dock.
eller så kan ett annat alternativ vara att ha denna fond som krydda till globalfond. Där utgör just Novo Nordisk knappt en femtedel: Handelsbanken Norden Index Criteria (A1 SEK)
Ville bara inflika något som närmast är ett sidospår.
Men Novo Nordisks stora uppgång nu har skett samtidigt som Wegovy har godkänts.
Det är ett läkemedel som är ett derivat av en komponent av den aktiva substansen i deras diabetesmedicin. Syftet med medicinen är att behandla övervikt.
Estimat beräknar att konkurrenterna är 3-5 år från egna fungerande preparat i still med Wegovy.
Rent generellt får man anta med alla den här typen av aktier att allt redan är inprisat i aktiepriset.
Och Novo Nordisk är och har varit ett fantastiskt företag. Men det är ju redan känt. Det finns ingen information du sitter på som gör att just du kan värdera bolaget bättre än någon annan. Därför kommer du få betala exakt för det som marknaden känner till idagsläget, dvs ett högt pris på framtida höga förväntningar.
Ett PE på nära 33 förpliktigar och det finns väldigt lite utrymme för besvikelser.
Klart du ska köpa några enskilda aktier om du tycker det är kul. Men köp inte enbart ett bolag och lägg inte upp hela din sparstrategi på en aktie.
Jag köpte Novo Nordisk tillsammans med ett par andra aktier för 7 år sedan och resan har såklart varit fantastisk. Det gör att en alldeles för stor del av mitt kapital nu ligger i Novo men jag tror att utvecklingen kommer fortsätta. (Mina andra aktier är huvudsakligen större svenska bolag och investmentbolag och de har inte heller gått dåligt)
Var även beredd på att det går upp och ner och kan kännas jobbigt när det går ner 20% under en period. Se det som bra tillfälle att köpa mer så kommer belöningen med tiden.
Jag ser att Wegovy börjar säljas på Apoteket i Sverige.
Ynka 3800/månaden går det på.
Viktminskningen efter 68 veckor för testgrupp var ca 10%.
Slutar man äta det så är det stor sannolikhet att man går upp i vikt igen.
Kostar alltså ca 46’000/år att väga 10% mindre.
Kan inte riktigt avgöra hur många som vill betala det. Men jag har inga omedelbara planer iaf. Jag för knata runt på mitt löpband istället och låtsas vara lite här och var i världen genom att titta på kinomap.
Frågan är om inte värderingen för Novo har dragit iväg lite väl mycket.
10% viktnedgång är mycket.
Det är human obesitet, inte aktier vi pratar om.
En man med en fetprocent på 25% och som väger 90 kg och tappar 9 lg kroppsfett och därmed får en fettprocent på ca 15% går från fetma till normalfet , om något i överkant men helt acceptabelt.
Huruvida det är värt samhällets subventioner under många år i förhållande till ökad produktivitet hos individen är jag inte säker på. Det är såklart detta värderingen avbolaget bygger på. inte att folk lägger upp 46000 för ett åra behandling som dessutom är livslång och kanske slutar efter ett par år och därmed återfår sin vikt.
utan att behandlingen omfattas av försäkringssystemen.
Personligen skulle jag arbeta en månad kortare per år och lägga den tiden på träning (det motsvarar ca 3,5 h fysisk aktivitet i veckan) och god kosthållning.
Jag tror att resultatet är likvärdigt i viktminskning.
Jag är enig i att nuvarande värdering är för hög. Å andra sidan kommer de sysselsätta tusentals människor närmaste åren med sina investeringsplaner.
Hade jag köpt Novo för några år sedan hade jag sålt och cashat hem. Samma råd som jag gav till en kollega som köpte Tesla runt 2017… När Tesla peakade dessutom.