Alternativ till global index

Jag och min man har bestämt oss för att gå ifrån vår strategi med globala indexfonder och europeiska indexfonder i vår portfölj. Det vi ska byta ut är de globala. Jag vill inte ha någon diskussion om att de globala är bäst, för det är de troligtvis. Vi vill bara inte ha amerikanskt eller kinesiskt i våra portföljer-och vill heller inte att denna tråden ska handla om varför.

Men jag kan säga så mycket att det INTE handlar om att jag tycker det är för stor koncentration av USA, eller att jag skulle vara rädd för någon AI-krasch eller liknande (så portföljen får gärna innehålla AI osv). Vi bara bojkottar USA och Kina så mycket vi kan rent generellt, och kommer så att göra under hela vår sparhorisont.

Jag förstår att ni tycker globala index är det bästa, men nu är jag ute efter det näst bästa. Vi bryr oss inte riktigt om “bäst avkastning vinner”, men vi vill ju inte satsa på riktiga förlorare heller. Jag tycker allvädersportfölj verkar för avancerat så det hoppar jag. Jag är ute efter tips på billiga indexfonder eller ETF:r för att sprida ut mitt sparande, och gärna över så mycket regioner/länder som möjligt.

Jag har tittat på några olika globala ETF:r som heter “ex China” och “ex US”. Problemet är oftast att om man väljer “ex China” så innehåller den oftast USA. Och väljer man “ex US” så innehåller den oftast mycket Kina. Så det verkar lite mer meckigt och jag måste istället skapa en portfölj med många olika indexfonder. Jag har insett att det ofta finns någon (1-2%) procent av USA och Kina i många blandfonder, och det accepterar vi. Men vi vill inte ha de där 15-30-70 etc… Inga utdelande fonder heller.

Vi har ca 2 miljoner idag (en liten del av det är räntor), och vi fortsätter att nyspara rätt mycket (ca 50k i månaden). Vår sparhorisont är +10 år, men nysparandet kommer “bara” ske i förhoppningsvis 7-8 år till. Planen är att börja spendera dem om 10-12 år-ish. Inget speciellt mål (kanske FIRE om vi hunnit tröttnat på våra jobb då), vi har redan vår drömbostad. Vi lever ett gott liv i övrigt, och snålar inte (även om vi är dåliga på att shoppa kläder och liknande-eftersom det inte ligger i vårt intresse. Lägger dock mycket pengar på dykning som hobby). Funderar dock ev på bostad utomlands, där kostnaden vi räknat på är ca 2 miljoner-men det kommer senare när vi vet om vi kommer ha tid att spendera där.

De vi tittat på hittills är:
1:Amundi MSCI Emerging Ex China UCITS ETF Acc (“EMXC”)

2: Storebrand Europa A SEK (den här kommer vi behålla och fortsätta nyspara i, ca 35% av totala portföljen, kanske mer?)

3: Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF (“VGEJ”)

4: Storebrand Indeks Norge A

5: Xtrackers MSCI Canada ESG screened UCITS ETF 1C (lite dyrare evgift här, men vi gillar Kanada)

6: Storebrand Japan A

7: ISHARES MSCI Australia UCITS ETF (“IBC6”)

8: Edit: glömde givetvis Sverige- tips på en bra sådan fond?

Finns det mer som borde vara bra att lägga till, och därefter börja finurla på en fördelning av hur mycket av varje? Finns säkert fler som jag som vill undvika USA och Kina som har tips och råd?

11 gillningar

Ni har Norge men inte Sverige som egen fond/ETF. Vad är tanken där?

MSCI World ex-US borde inte innehålla mycket Kina. Till exempel denna: Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C (obs, jag har ingen aning om ifall den är bra/prisvärd)

Hos MSCI så betyder “World” välutvecklade marknader (ej tillväxtmarknader). Det du bör undvika är “ACWI/All-Countries” som är kombinationen av både World och Emerging Markets.

4 gillningar

Att jag glömde bort Sverige- den finns med på listan också, men fick lite bråttom iväg :see_no_evil_monkey: Men det ska med också givetvis!

1 gillning

Istället för en Sverige- eller Norge-fond så vill jag slå ett slag för

DNB Norden indeks.

Den har gått lite sämre närmsta tiden då Novo nordisk som rasat utgjorde en stor del men nu när Novo krympit så bör den gå fint igen.

Man får med den en väldigt fin spridning över alla olika sektorer i Norden och den har inte någon ESG vad jag vet.

I övrigt storsparar jag i Storebrand Europa på din lista, en väldigt trevlig fond!

3 gillningar

Kan du förklara hur en enkel allvädersportföj kan vara för avancerat? Ni kommer att sänka er riskjusterade avkastning avsevärt genom att utesluta USA (och Kina) så det skulle vara väldigt bra att totalt sett sänka beroendet av aktiedelen, något som ni gör med en allvädersportfölj.

Du skriver att ni inte bryr er om “bäst avkastning”, men om ni är orolig att en allvädersportfölj ger lägre absolut avkastning så kan ni använda hävstång genom att investera mer av ert kapital istället, eftersom ni självklart har en del kapital på sidan om om ni funderar på att investera i 100% aktier.

Andel
MSCI World ex-USA 27%
Captor Iris Bond A 27%
Råvaror (EN4C) 19%
Amundi Phsyical Gold 27%

Aktiedelen går ju att krydda genom faktorfonder (ex-USA) och EM (ex-USA, ex-Kina) hur mycket ni vill, men det spelar som sagt betydligt mindre roll när den bara utgör en fjärdedel.

8 gillningar

Jag håller med om mycket här. Jag har tidigare haft det enklast möjliga: ett transaktionskonto, ett sparkonto och ett ISK och däri en global indexfond. :grin:

Den senaste tiden när jag har fyllt på mitt ISK så har det tagit emot att fortsätta med den globala indexfonden. (Har dock inte avyttrat den.) Jag har istället köpt Sverige, Europa, Japan och Asien. Jag vill inte heller ha så mycket Kina och Asienfonden jag har köpt skaver lite, så kanske jag byter ut den, trots att det inte är jättemycket Kina där (30 %:thinking:).

Jag fattar att jag pillar, och förmodligen kommer förlora på det, men det är ett medvetet val.

De fonder jag har är Skandias indexfonder: Global, Europa, Sverige och Japan. Och Swedbank Robur Access Asien. Jag har också lagt till lite Carnegie Sverige Plus, lockad av den historiska avkastningen. Det tar emot att skriva det så jag står nog inte för det valet, men får väl se det som lekhink och spel och dobbel typ.

Jag har för närvarande cirka 70/30 aktier/räntor och av aktiedelen 52 % globalt. Sover gott om natten då räntedelen är stor nog att räcka ett tag. :grin::sunflower:

2 gillningar

Ahh- det kanske är det misstaget jag gjort: när jag sökt på “ex US” så kanske jag bara fått en massa ACWI- fonder, och missat skillnaden på de två indexen. Tack!

Något jag upptäckt det senaste också är att när jag söker fonder/ETF:r via Montrose mobilapp, så får jag inte upp alla alternativ där finns (det är nog bara de vanligaste). När jag sökte via datorn öppnade sig en helt ny värld. Så jag ska leta efter MSCI “ex US” där!

1 gillning

Jag kommer återkomma med fler svar efter jobbet (eller pö om pö när jag får en stund över)!

Kan också vara värt att notera att om en tillväxtmarknadsfond säger at den investerar en del i Förenta staterna så är det antagligen inte för att den investerar i amerikanska företag, utan för att den investerar i företag noterade på den amerikanska börsen. Spotify och Klarna är noterade på NYSE, men kanske inte ska räknas som amerikanska företag. Beroende på exakt vad det är man vill undvika så är det problematiskt eller inte.

Men när jag tittar på Amundi Emerging Markets Ex-China (som jag själv investerar i) så ser jag inget amerikanskt? Den är en matarfond som matar in pengar i en amerikansk ETF, men de faktska innehaven ser jag inget amerikanskt i.

4 gillningar

Jag håller med @RobertK att ska man exkludera USA/Kina och därmed tillgångsslaget aktier i största allmänhet (enligt marknadsvikt) så är det så gott som obligatoriskt att köra någon form av mer diversifierad portfölj i övrigt. En allvädersportfölj.

Det behöver inte vara så optimerat som det görs i den stora allväderstråden. Principerna med X antal målvikter och kanske 4 olika ETF:er är ju egentligen allt som behövs för en stor marginalnytta.

3 gillningar

Oj, det håller jag inte alls med om. Övriga världen har ju fortfarande enorma och diversifierade aktiemarknader. Bara för att amerikanska och kinesiska bolag står för en såpass stor andel betyder det inte att resten av världsmarknaden är liten. Den är bara liten i förhållande till dessa jättar. Men fortfarande fullt tillräckligt för att få en utmärkt diversifiering, även om den såklart är mindre än diversifieringen i totala världsmarknaden.

1 gillning

Nja. Det beror på vad man menar med diversifierat.

Att bara äga de 7 största bolagen i S&P500 är rent akademiskt mindre riskfyllt och mer diversifierat än att äga tusentals mindre bolag världen över som inte ens uppnår samma börsvärden. Om man skriver under på EMH och CAPM.

Men men… TS är ju fullt medveten om den sannolika uppoffringen.

2 gillningar

Finns bra fonder for Emerging Markets, om ni har en rimligt lång sparhorisont är det ett bra alternativ.

Indien. En halv miljard Indier uppnår medelklass under de närmsta 5-10 åren, då ska de allihopa köpa kylskåp, sängar och motorcyklar. De kommer troligen handla allt detta från indiska företag.

Kolla på Gapminders hemsida, där finns fina analyser av tillväxt i världen.

2 gillningar

Som @Saihtam också påpekar, om aktiemarknaden är hyffsat effektiv och du exkluderar 65-70% av den så sänker du den riskjusterade avkastningen markant, det går inte att komma ifrån.

3 gillningar

Det här är inte rätt tråd för det, men jag skulle säga att ni har fel. Den riskjusterade avkastningen sjunker såklart, men inte ”markant”. Förväntad avkastning blir oförändrad, och risken går upp litegrann, men inte så mycket.

Oavsett så var ju detta en diskussion TS specifikt inte ville ha i den här tråden, så jag tänker inte driva min tes vidare här, men kan absolut diskutera det i en annan tråd, om intresse finns.

4 gillningar

Kan det inte vara vettigt att du kör lite svenska aktier eller en svensk indexfond. Eller varför inte en Kanadensisk indexfond.

Eller en latinamerika fond.

Afrikafond.

1 gillning

Plus AllaBolag Sverige Index

ingen diktator i sikte än

1 gillning

Den åker upp på listan. Jag har verkligen velat ha med både Danmark och Finland också, men troligtvis ratat den här fonden pga dåligt resultat. Men då har det också sin förklaring som jag inte visste. Men det är fortfarande 8,61% Novo Nordisk, så det är ändå rätt mycket verkar det som?

Ja, Europa-fonden ha gjort väldigt bra ifrån sig-mycket trevligt :slight_smile: Den största delen av vårt kapital stoppade vi in på börsen i september nånting. Då hade vi 70/30 global/europa. Jag har inte känt behov av att ombalansera ännu, så när jag räknar på det så är det numera 65/35 enbart för att Europa gått så mycket bättre!

1 gillning

Jag har några tips för att bredda.

Ni kan lägga till en fond med europeiska småbolag. Det finns tyvärr ingen indexfond vad jag vet utan det blir aktiva: Handelsbanken Europa Småbolag, Swedbank Robur Small Cap Europe m.fl.

Sedan skulle ni kunna lägga till Australien. Där finns Öhman Marknad Pacific, som är en indexfond. Såg att det var lite Kina i den dock.

Sedan går det att köpa enskilda länder som är demokratiska men inte finns i en Europa-fond, men det blir dyra fonder. Som JPM Korea och JPM Taiwan.

Om vi är inne på dyra fonder finns även Tundra Sustainable Frontier, med länder som Pakistan, Vietnam och Sri Lanka. Men det är ju inga demokratier direkt.

2 gillningar