Jag och min man har bestämt oss för att gå ifrån vår strategi med globala indexfonder och europeiska indexfonder i vår portfölj. Det vi ska byta ut är de globala. Jag vill inte ha någon diskussion om att de globala är bäst, för det är de troligtvis. Vi vill bara inte ha amerikanskt eller kinesiskt i våra portföljer-och vill heller inte att denna tråden ska handla om varför.
Men jag kan säga så mycket att det INTE handlar om att jag tycker det är för stor koncentration av USA, eller att jag skulle vara rädd för någon AI-krasch eller liknande (så portföljen får gärna innehålla AI osv). Vi bara bojkottar USA och Kina så mycket vi kan rent generellt, och kommer så att göra under hela vår sparhorisont.
Jag förstår att ni tycker globala index är det bästa, men nu är jag ute efter det näst bästa. Vi bryr oss inte riktigt om “bäst avkastning vinner”, men vi vill ju inte satsa på riktiga förlorare heller. Jag tycker allvädersportfölj verkar för avancerat så det hoppar jag. Jag är ute efter tips på billiga indexfonder eller ETF:r för att sprida ut mitt sparande, och gärna över så mycket regioner/länder som möjligt.
Jag har tittat på några olika globala ETF:r som heter “ex China” och “ex US”. Problemet är oftast att om man väljer “ex China” så innehåller den oftast USA. Och väljer man “ex US” så innehåller den oftast mycket Kina. Så det verkar lite mer meckigt och jag måste istället skapa en portfölj med många olika indexfonder. Jag har insett att det ofta finns någon (1-2%) procent av USA och Kina i många blandfonder, och det accepterar vi. Men vi vill inte ha de där 15-30-70 etc… Inga utdelande fonder heller.
Vi har ca 2 miljoner idag (en liten del av det är räntor), och vi fortsätter att nyspara rätt mycket (ca 50k i månaden). Vår sparhorisont är +10 år, men nysparandet kommer “bara” ske i förhoppningsvis 7-8 år till. Planen är att börja spendera dem om 10-12 år-ish. Inget speciellt mål (kanske FIRE om vi hunnit tröttnat på våra jobb då), vi har redan vår drömbostad. Vi lever ett gott liv i övrigt, och snålar inte (även om vi är dåliga på att shoppa kläder och liknande-eftersom det inte ligger i vårt intresse. Lägger dock mycket pengar på dykning som hobby). Funderar dock ev på bostad utomlands, där kostnaden vi räknat på är ca 2 miljoner-men det kommer senare när vi vet om vi kommer ha tid att spendera där.
De vi tittat på hittills är:
1:Amundi MSCI Emerging Ex China UCITS ETF Acc (“EMXC”)
2: Storebrand Europa A SEK (den här kommer vi behålla och fortsätta nyspara i, ca 35% av totala portföljen, kanske mer?)
3: Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF (“VGEJ”)
4: Storebrand Indeks Norge A
5: Xtrackers MSCI Canada ESG screened UCITS ETF 1C (lite dyrare evgift här, men vi gillar Kanada)
6: Storebrand Japan A
7: ISHARES MSCI Australia UCITS ETF (“IBC6”)
8: Edit: glömde givetvis Sverige- tips på en bra sådan fond?
Finns det mer som borde vara bra att lägga till, och därefter börja finurla på en fördelning av hur mycket av varje? Finns säkert fler som jag som vill undvika USA och Kina som har tips och råd?