Novo Nordisk/köpläge? (Augusti 2025)

Hej alla glada i forumet!

Vad tycker ni om Novo Nordisk nu när den har falltit över 50% i år?

Jag har länge väntat på att gå in i bolaget men tyckte att den var alldeles för dyrt inte i multipla bräkningen utan i kronor :blush:

När när 1Dkk - 1,5Sek käns ändå rätt tid att gå in plus att aktien är 40% lägre än vid årsskiftet.

Vilken konto hade ni köpt isåfall? KF eller Isk tänkte med källskatten?

Vad är eran resonemang om detta?

1 gillning

Du är inte ensam iaf 3000 Avanza-kunder köpte Novo Nordisk i raset | Placera.se

• kass förväntad försäljning i USA
  • massvis med piratkopior (“mass compounding”)
  • Trump vill trycka ner priset på läkemedel supermycket

Fånga fallande knivar är inte min grej. Men lycka till :slight_smile:

Verkar vara bättre att ha den på KF Hur beskattas utdelningar från utländska aktier? | i en KF eller pensionsförsäkring | Nordnet

3 gillningar

Utan att alls vara insatt i bolaget eller aktien brukar jag generellt tänka så här: det finns en anledning till att en aktie faller 50% och ofta är den motiverad.

Det borde egentligen vara ointressant vad en aktie hade för pris för ett år sedan. Dvs. man borde kunna ignorera historisk prissättning och istället titta på hur det ser ut idag och förväntningarna om framtiden.

Det som är intressant är förväntningarna kring deras framtida vinster och om det reflekteras korrekt i nuvarande pris, vilket det brukar göra för stora likvida aktier.

5 gillningar

Om du hade tänkt så här med fastighetsbolagen när de föll så hade du gått i personlig konkurs.

3 gillningar

Inte mer köpläge nu än tidigare eller senare… särskilt inte för gemene småsparare som har ett duktigt informationsunderläge.

Vara en slav för sina impulser eller fortsätta hodla indexfonder.

I mindre lekhink kanske om man har en sådan och räknar att kunna tappa rejält.

2 gillningar

Vi (well min fru) gick in i den före bantningsmedel boomen så hon gjorde en bra resa och plockade ut nästan alla pengarna på vägen upp mot 1000 DKK

Vi/hon har sedan gått in några gånger på vägen ner och ligger +/-noll nu pga lägre inköpsvärde från tidigare.

Såklart finns det goda skäl för att kursen har rasat. Värderingen var ju heltokig där uppemot 1000 DKK, vilket också var varför hon sålde av.

Nu är den nere på PE 13 vilket IMO är lågt för ett kvalitets läkemedelsbolag. Absolut kan det bli sämre, lägre vinst, problem i USA mm, men det känns väl inprisat.

Bottom line. Tror man på bolaget långsiktigt (= minimum 10 års horisont) att deras produkter behövs och att de kan fortsätta utveckla bra läkemedel som de gjort historiskt då kan det vara köp.

Bra bolag köper man gärna när de är billiga men de är aldrig billiga utan att det är problem. Kruxet är alltså att ta ställning till om man tror de löser problemen.

Om man vill gå in så är väl ett praktiskt tips att bestämma hur mycket man vill gå in med totalt och sedan göra det i en 3-4 poster med ett kvartal mellan så man snittar in sig och kan ta ställning till ny information vid några kvartalsrapporter före positionen är fylld. Så brukar jag helst göra med problemtyngda kvalitetsbolag.

8 gillningar

Resonemanget är väl att ”just nu” är förväntningarna enl prissättningen. Tror du att det kommer förändras till det bättre på längre sikt är det köpläge.

Dessutom kan ju en nedvärdering kortsiktigt också förstärkas av att många vill sälja samtidigt i praktisk mening inte har med företagets långsiktigt värde.

Det är väl det som skall utnyttjas om man är lagd åt det fundamentala långsiktiga hållet?

4 gillningar

Analysen för småsparare brukar inte vara djupare än: “grejen har gått ner - nu är det rea - köp!”.

10 gillningar

Marcus Hernhag hälsar i sin senaste aktiechatt där någon ställde frågan att det inte är köpläge.

2 gillningar

Helt enig :blush:

99 % av de som hävdar att de agerar fundamentalt utgår från grafen - ett förrädiskt agerande.

2 gillningar

Hur kom han fram till det?

1 gillning

På samma sätt som en massa folk kom fram till att det är köpläge.

Gissa.

3 gillningar

Återvänder bild från annan tråd så några färger är inte aktuella i detta fall.

Kan likaväl köpa i lila som i mörkgrönt. Köp på uppstudds. Men ganska uppenbart att aktien är i blow-off.

2 gillningar

Han menade att det finns mer botten att invänta. I övrigt skrev han inte mer i sitt tre rader långa svar :woman_shrugging:

2 gillningar

Jag önskar verkligen vi visste var i utblåsningen i grafen Novo nordisk befann sig. Var tror du ?

Vad kännetecknar slutfasen på en kapitulation ?

Här är min analys …
2026-2027 så Kommer Novo Nordiska orala piller för viktnedgång ut ordentligt i USA, det första orala preparatet där,
men de är jobbiga att ta på fastande mage och måste tas ganska länge…

men sen kommer ev mer effektiva sådana 1-1,5 år senare… från komkurrenter
Så året när de blir ensamma herrar på täppan blir bra sen blir det sämre.

Däremot så har Novo Nordisk preparat
Wegovy som injeceras en bra effekt på de som dessutom har hjärtproblem…
… så de kan ses som lite snällare, men folk tenderar att skita i det tror jag…

…så en liten uppgång om lite mindre än ett år kanske …och sen en nedgång ganska tätt inpå…kanske?

Har inte tagit Med Trumphs ev påhitt…
Han lär ju gynna de amerikanska konkurrenterna…

Det kan tänkas komma fler alternativ till Semaglutid (Ozempic/Wegovy) som är storsäljaren. Vet inte vad det var som hände nu när det gick ner. Men det har varit det som gjort att jag inte vågat hoppa på Novo Nordisk-tåget.

Zooma ut grafen 10 år och gissa :sweat_smile:

Ja enligt forumkrigarna var det ju inte köpläge i Meta eller Netflix när de rasade 70-75% för några år sedan.

Har själv köpt in en stor stek på snitt 333DKK nu. Blandat på KF och ISK. Detta är ett bet på att sentimentet just nu är överdrivet negativt precis som det var överdrivet positivt tidigare.

Det är också negativt rent allmänt för Big Pharma. Har positionerat mig för en rotation ur tech.

Novo tjänar fortfarande bra med pengar på sin diabetesmedicin. Se er omkring vad som breder ut sig.

Äger merparten i Avanza men kommer ställa ut calls mot innehavet via Nordnet depån. Kommer ge fint månatligt kassaflöde.

1 gillning

Är det inte så att Novos patent går ut om bara några år ?