Just nu känns det lite som när man varit till veterinären och avlivat sin jycke.
Har de senaste dagarna känt mig lite obekväm med rusningen den senaste tiden. Mina aktieportföljer är mellan dryga 9 % och 14 % upp på två veckor. Till detta kommer guldet som också gått bra.
Nuläget liknar det jag räknat med för oktober-november i allokeringsmatrisen. Tio månaders utveckling på två veckor alltså.
I natt satt jag och jobbade med den nya fondportföljen för 2023. Kommer att såga och göra om en del där. Då mognade beslutet fram att sälja av en del aktier också. Jag kör ju med belåning så vill inte gärna tuta på nedåt med full gas.
Skickade av aktier för hälften av det belopp jag räknat med. Andra halvan går före januaris slut.
När denna oangenäma operation är avslutad har jag gått från 26 % till 23 % belåning på de rena aktie- /fondportföljerna och från 20 % till 18 % total belåning. Belåning vs. allokerat guld (WisdomTree Physical Gold) från 187 % till 166 %. Margin Call på aktieportföljerna hade skett vid 40 % nedgång. Nu klarar jag 47 %.
Tanken är nu att skicka av en tranche till i slutet på månanden och försöka hålla mig borta från köpknappen tills vi kommer in en bit i februari. Lite som att hålla sig undan flaskan känner jag.
Rätt eller fel - det vet man aldrig. Fler än mig här som fått kalla fötter?
Var tvungen att ta av buffert nyligen, lägger allt som annars skulle åkt in på börsen varje månad till att fylla upp bufferten.
Håller med om att uppgången känns som den varit för kraftig utan förankring i den verkliga ekonomin, så det känns bra timat att lägga pengar i buffert istället för börsen just nu.
Tänker dock inte sälja av något för att köpa mig in senare.
Om inte marknaden har ”korrigerats” tills jag fyllt upp min buffert ja då får jag ta en funderare på vad jag gör.
Själv är jag och kommer för alltid att vara obelånad … men jag förstår verkligen hur du känner och tycker det är ett steg i rätt riktning så som världen ser ut
Inte direkt. Har ca 10 % pengar i nuläget. Skulle behöva se rejäla nedgångar för att investera dem. Belåningen kan jag tänka mig att nyttja i ett mer extremt läge än nu.
Låter som att du har hög tilltro till börsen framåt med denna hävstång, men det förklarar också dina kalla fötter.
Ja, på lång sikt tror jag på börsen. Lever för övrigt på utdelningarna så jag måste ligga investerad. Utdelningsportföljen funkar och en annan har gått OK också men tyvärr har jag en portfölj som sattes samman under de glada SPAC-rejsens tid. Den är knallröd. Har börjat rensa upp i den där nu och en hel del åkte av i utrensningen häromdagen.
Halverade min fondportfölj idag och lade ordrar för en helt omarbetad mix. Tanken är att stega in allt eftersom.
Blir intressant att se om vi får ett fortsatt utbrott uppåt. Har sett en del TA som tyder på det. Samtidigt ligger ju en total utblåsning i korten med tanke på krig, inflation och elände.
“The Stock Market is Not the Economy” som man brukar säga. Hade jag fått en hundralapp varje gång jag läst att någon tycker att börsen är irrationell så hade jag inte behövt vara på börsen längre…
Stockholmsbörsen ligger på +9% just nu i år. Det är klart att det inte kan fortsätta i samma takt resten av året, men det behöver inte betyda att vi får en stor korrektion härifrån eller att en sådan skulle gå att förutspå.
Jag håller med om att den inte är ekonomin. Men jag ser det som att börsen speglar ekonomin och våra förväntningar om dess framtid. Börsen är på så sätt vår kollektiva idé av ekonomin. Såklart kan kurserna avvika från verkligheten men måste så småningom anpassas till något verkligt objektivt värde som finns i ett bolag/ekonomin.
Jag köpte en investor för 210kr december 2021, sist jag kollade kan jag sälja den för 205kr och i princip hela återhämtningen har skett på några veckor, samtidigt så har så vitt jag kan se ingen av de problem som uppstod i 2022 blivit lösta.
Jag har så förbannat svårt att komma upp på mornarna. Satt och finslipade på den nya fondportföljen på nätterna och missade stopptiden för order (klockan 13) två dagar i rad. När jag väl missat den tänkte jag att då kan jag ju slipa lite till på den nya sammansättningen. Så där fortsatte det. Sen sov jag länge och fick iväg fondordrarna först igår sent efter stopptid så de gick idag vid 13.
Jag förlorade alltså två dagar - på dessa två dagar har OMX, S&P och Nasdaq minskat massor känns det som. Dessutom tar det nu ytterligare några dagar innan de likviderats av fondbolaget. Så trist med fonder som är så långsamma när det rör sig mycket.
Sålde av en rejäl tranche aktier idag. Mer än i förrgår. Mer än jag tänkt. Vi får se om jag bittert ångrar detta - börsen kanske tar ett kliv på 10 % upp igen.
Det var någon, minns inte vem, men han yrade något på skånska om att man inte kan tajma marknaden, just keep buying eller något sånt. Var det Peps Persson eller kanske han basisten i Perikles? Svårt att hålla reda på alla skåningar. Nåväl, sen yrade han något om det där bolaget Snårskogen också. Så då går det ju inte att ta människan på allvar liksom…
Just nu tänker jag lite så här:
Vi skall ner och sen lite upp och sen ner någon gång till. Botten nås i vår eller sommar sen antingen sidledes eller lite upp för året. Ser vi en ordentlig urblåsning så kanske vi kan se fram emot en tjurmarknad igen med start i slutet på 2023. Får vi inte en urblåsning så riskerar vi att gå sidledes i ett par år. Det är nästan värre.
Jag sålde av en del i början på förra året. Idiotförklarades såklart, men jag tillhör den lilla skara som slutade året på plus.
Jag ligger ca 50% investerad.
Har 15% i olja och 15% i metaller. Resten i lite olika starka bolag som jag kan tänka mig behålla på sikt även om de går ner. Kan även tänka mig köpa mer då.
Man får väga reward mot risk. Hoppar börsen upp 10-20% nu så ökar troligen risken och reward sjunker. Om reward sjunker och risken ökar, varför inte dra undan lite chips från bordet?
Hade jag vetat vad man skall köpa hade jag varit 100% investerad. Vad jag vet är att jag troligen inte vill vara 100% investerad just nu.
Ni som hoppade av i slutet av förra året har alltså slagit oss andra med cirka 4%, förutsatt att inga andra affärer gjorts under året.
Jag har fortsatt månadsspara och ligger troligen lite bättre till pga utväxling på insättningarna i under året.
Nej, sålde när kriget bröt ut, men dock inte allt. Behöll defensiva bolag som jag ägt länge. Började handla i dippar i befintliga innehav på sommaren och hösten igen. Har dock kassa kvar ännu.
Det svåra med att kliva ur marknaden är att man behöver ha en strategi kring hur man kliver in igen, även om man tagit fel beslut. Det kan kännas ganska surt att behöva köpa om alla innehaven på en högre nivå och det är lätt att sitta utanför lite för länge.
Själv hade jag årets bästa dag idag, motsvarande två nettolöner upp om man räknar ihop alla konton. Har personligen gjort tvärtom, dvs lättat på de defensiva innehaven den senaste tiden och skruvat upp risken något. Även om det går fort nu så tänker jag att man luras lite av procenten om man justerar innehaven för inflation och valutaförsvagning de senaste månaderna.
Jag tror på ett starkt första halvår men det är klart, det lär knappast gå +8,5% varje månad och Putin kan ställa till det vilket dag som helst.
Nåjo, om det var beslutet eller utfallet som var rätt, därom tvista de lärda.
Mitt beslut att sälja av ca 600 000kr i en tech aktie nästintill på toppen för att köpa en bil för visade sig vara rätt det med, hittills i alla fall.
Det var dock mest för att jag behövde en bil.