Ja, dom gör ju det men det men det kan dom lärda fortsätta med att fundera på.
Dom lärda har ju oftast fel har jag hört, och amatörerna tur.
Så länge man har mer tur än otur, så fungerar det uppenbarligen. ![]()
Finns det någon uppgång på börsen som har blivit kallad “Välbehövd” eller “Sund”? ![]()
Känns som att även uppgångar efter långa nedgångar snarare kallas “Osäker” eller “För mycket för tidigt”.
Ja exakt, beslutet var rätt om man hade sannolikheterna på sin sida, inte om man fick utfallet på sin sida…
Kan hålla med med att det är läskigt. Jag sitter och köper aktiepositioner på morgonen men säljer av allting på eftermiddagen. Tror på en dipp i slutet av januari där uppgången försvinner varav sen ytterliggare två-fyra under kommande året. Ägde Tesla från i eftermiddags tills 21.00 med 5,6 procent avkastning. Å andra sidan är det ju nu man gör klipp med all volatitet. (ja och förlorar pengar också). De 10 företagen jag stalkar en uppgång från 26 till 100 procent från jul nyår. Är det en sund marknad på tre veckor?
Väldigt bra formulerat. Vi har ju oftast ingen aning om varandras innehav, och då blir ju alla svar platt fall på om någon säljer.
Det är ju faktiskt något vi alla borde bli bättre på att förstå i diskussionerna.
Om man exempelvis ägde en Rysslandsfond och sålde när kriget bröt ut. Var det rätt eller fel att sälja?
Normala svaret härinne är ju FEL att sälja. Här är köp mer så blir det bra över tid det rätta svaret.
Fel att äga geografiskt koncentrerad fond eller branchfond till att börja med.
Problemet är just såna påståenden som du just nu påstår som dyker upp som svar här på forumet. Till och med i ett exempel så går det inte att motstå att tala om vilket som är rätt eller fel.
Du har ingen aning om det är rätt eller fel, det beslutet ligger uteslutande på den som köpt/sålt fonden.
Nej, jag säger att svaret härinne är att det är fel beslut att köpa geografiskt koncentrerad fond eller branchfond till att börja med. Så ju fortare du säljer desto bättre.
Det följer av:
Mer om sannolikheter för branchfonder/geografiska fonder:
Månadssparar i en pengamaskin med fokus på utdelningar. Säljer inte om inte bolaget i fråga gör något riktigt dumt med sin utdelning, som t.ex. ställer in eller hamnar på någon sorts obestånd. Är hopplöst att försöka förutsäga eller tajma börsen. Vem kunde t.ex. veta att börsen skulle tjurrusa bara någon månad efter covid-kraschen. Det kunde lika gärna blivit ett walking dead-liknande scenario över hela världen.
Ibland petar jag in lite extra i värdeaktier, men det är mest som ett hasardspel, jag gissar t.ex. nu att tech-sektorn är undervärderad och har börjat trycka in lite slantar där. Går de upp så är det såklart roligt, men det är bara en kvalificerad gissning. Finns flera fina obelånade tech-bolag som dragits med neråt. Men som sagt, min huvudstrategi är värdebolag, reits, bdcs som delar ut, månadsspara.
/
Ja, men då läste du inte vad jag skrev. Det var ett exempel för att tydligt påvisa att man inte ska anta saker om någon skriver att man sålt.
Jag har aldrig ägt någon Rysslandsfond exempelvis. Förövrigt så är det ju din åsikt.
Prova att ta diskussionen med dom fondförvaltare som låste mångas pensionsfonder i Ryssland om det är rätt eller fel att äga istället.
Jag bara rättade ditt felaktiga påstående:
Min rättning bygger på:
Sitt still i båten. Om du har en bra båt.
Min filosofi är mer “sitt still i segelbåten”. Om vinden vänder, justera hellre seglet än att lämna båten. I mitt fall handler det här om att vikta mer åt den defensiva sidan när börsen har total eufori och något mer åt den cykliska sidan när börsen styrs av domedagsrubriker i media. I andra fall får den sköta sig själv.
Aldrig belånad. Sålde av många aktier för ett år sedan och har sedan dess endast tryckt på köpknappen för räntefonder, råvaror och emerging markets med skapligt resultat. Väntar lite till men vid rätt tillfälle så kan det gå fort.
Jag sålde av en ansenlig mängd inför nyår 2021/2022 som har legat placerat på räntekonton som har gett mellan 0,5 och 2,0%. Började gå in försiktigt igen direkt efter nyår 2022/2023.
Brottas dock med känslorna. Det är min RE i min FIRE-plan som står på spel.
Skitjobbigt. Har funderat på att sälja av mer och sätta i en räntetrappa tills vi vet mer vad som händer med världen och ekonomin. Samtidigt så påverkar det också RE eftersom jag räknat med 7% i genomsnittlig avkastning för åren dit (drygt 12 år).
Som Günther Mårder brukade säga. Att om man är osäker så kan man ju göra hälften, då blir det ju aldrig helt fel. ![]()
Är nog ungefär där jag ligger nu. 50% räntekonton och 50% på Lysa.
Det tillfället har jag väntat på hela mitt vuxna liv, vi lär nog få fortsätta vänta. Det kommer alltid att finnas nya osäkerheter och även om det kommer ett tillfälle där det känns som att man vet vad som ska hända härnäst så lär man väl ha fel.
Ah, då är vi överens. ![]()
Det tillfället har jag väntat på hela mitt vuxna liv, vi lär nog få fortsätta vänta. Det kommer alltid att finnas nya osäkerheter och även om det kommer ett tillfälle där det känns som att man vet vad som ska hända härnäst så lär man väl ha fel.
I mitt vuxna liv har aldrig flera så pass stora parallella kriser drabbat oss samtidigt. Under minusräntepolitiken så fanns ju dessutom väldigt få alternativ. I dag finns de.
Den som lever får se.
I mitt vuxna liv har aldrig flera så pass stora parallella kriser drabbat oss samtidigt.
Visst, jag kan också känna att det är extra oroligt just nu. Men jag har känt så många gånger senaste 20 åren och jag är inte övertygad om att jag kommer känna annorlunda inom överskådlig tid. Till viss del tror jag att det ligger i vår natur. Every generation thinks it’s the end of the world.
Jag är sugen på att gå ur, delvis i alla fall. Men kommer att avvakta utvecklingen ett tag framöver… drar förmodligen ur proppen om vi börjar närma oss +20 procent någon gång under första halvåret i år. Vänder det ner så får jag leva med beslutet att ligga kvar.
Men jag har känt så många gånger senaste 20 åren och jag är inte övertygad om att jag kommer känna annorlunda inom överskådlig tid.
Till skillnad från dig så har ju innan nuvarande kaskad-kriser aldrig känt så tidigare. Jag har gått på pumpen några gånger men inte haft så negativ syn på marknaden.
Det tycker jag är en sund inställning.
Om man går 20% plus på ett halvår är inte det dåligt.
Att säkra det genom att sälja en del tycker jag inte är fel.
Att sitta på händerna resten av året gör inte så mycket.
Visst det kan gå upp mer. +10% … kanske.
ytterligare +20% … mindre troligt.
Risken är faktiskt kanske större att det svänger tillbaka och marknaden tar tillbaka.
Med all respekt för Ukraina och alla hjältemodiga kämpar de har. Just nu får man säga att det är lugnt i Europa. Stabilare gas och el, konflikten verkar hålla sig till Ukraina, Kina har inte invaderat Taiwan än. Men något kan blossa upp. En bombad gasledning i Norge eller en förgiftad statsman skulle göra börsen sur.
Att inte ta hem delar av en vinst på 20%, är för mig konstigt. Visserligen kan det “kosta” att ligga i cash (inflation/värdeminskning), men om man inte har cash när det reas ut då kan man inte heller fynda. Cash is king!
Att få 10% avkastning i år är inte alls fy skam.
Om jag kan få det genom att ta betydligt mindre risk, så gärna det.
Nästa år kan vi ta nya tag.