En fråga som sannolikt är mycket enkel men vill dubbelkolla så att jag inte gör en tankevurpa.
Jag har ett aktiebolag där jag kommer göra en signifikant större vinst räkenskapsåret 2024 jämfört med 2025.
Jag behöver inom ett par år, men inte just nu, köpa en ny dator till mitt bolag.
Frågan: Gynnas jag av skatte- och resultatmässiga skäl om jag ser till att köpa datorn redan nu i 2024? Dvs genom att jag med hjälp av inköpet minskar vinsten (och därigenom skatten) för 2024.
Eller spelar det ingen som helst roll i slutändan om jag väljer att göra inköpet 2025?
Det beror lite på. Du kan köpa den nu och använda oskattade pengar, eller så gör du en avsättning till en periodiseringsfond så kan du använda årets oskattade pengar senare om du gör en förlust. För periodiseringsfonden betalar du dock en ränta.
PS. Välkommen till forumet @virion! Kul att du ställde en fråga.
Företagsanpassade datorer kommer oftast med 2-3års garnti och tillverkarna patchar dem i runt 5år. Du kan köpa med förlängd garantier i upp till 5år normalt.
Så frågan är ju om du byter för tillgång till ny teknik eller för att din dator börjar bli till åren och utgör en risk/besvär?
Är det ny teknik så skulle jag avvakta till nästa generation. Den generation som kommer iår är den första med AI anpassade hårdvara med första gen NPU.
Många av dem som finns ute nu är kompromisser då ingen riktigt vet vart dem skall ta vägen. Många av tillverkarna släpper också sina nya generationer i Maj-Juni och kommer då ha dta från första generationen att göra förbättringar med.
Eftersom inget är gratis så känns det onödigt att köpa om du inte förväntar dig att det kommer gå mindre bra i bolaget framöver och din utrystning inte bygger risk pga ålder eller teknik som du arbetar med.
Säker på det? Undantagen är väl om värdet är lågt eller den förväntade användningsperioden är kort?
Edit: Okej, om man behöver “cutting edge” prestanda så förväntas livslängden vara kort, helt enkelt.
“En dator förväntas ha en ekonomisk livslängd om 3 år såvida du inte använder datorn i en verksamhet som kräver hög prestanda på grund av avancerad grafisk produktion.”
Det gjorde vi med servrar, då vi inte ansåg de skulle hålla ens 3 år, det var egentligen inga problem men om det skulle blivit en granskning skulle säkert vi behöva förklara vår verksamhet i detalj, och kanske ändå få backning.
Tack x 2! Hade inte tänkt på periodiseringsfond - har aldrig nyttjat det. Kanske kan vara ett vettigt alternativ i mitt läge, bortsett från räntan förstås. Jag får läsa in mig på det.
Tack för svaret! Jag gav lite knapphändig info i mitt ursprungsinlägg. Mitt företag är ett sidoarbete jag har där jag vet att jag kommer kunna ägna mindre tid åt det framöver - så intäkterna kommer att minska ja.
Vad gäller dator så använder jag det inom det kreativa området och det är Macbook det gäller. Jag klarar mig med vad jag har för tillfället men kommer att behöva köpa en ny Macbook senast inom 1-2 år i alla fall.
Bra poäng. Läser dock er efterföljande diskussion och googlade själv och verkar ändå vara kutym att kunna bokföra datorn som förbrukningsinventarie som jag förstår det? (Jag sysslar inte med avancerad grafisk produktion - däremot med andra kreativa områden som kräver en del datorkraft.)
Men generellt - hur brukar ni andra tänka vad gäller att tajma utgifter om man nu kan justera inköpet en aning mellan räkenskapsåren? Brukar ni försöka ta det på det räkenskapsår där ni bedömer att bolagets vinst kommer att vara extra högt? Eller struntar ni i sådant och låter det bli som det blir?