Bör man spara i 2 olika globalfonder?

Hej!
Om man ska spara långsiktigt globalt i index fonder bör man då spara i 2 st olika global fonder som går mot olika index, ex vis Avanza Global som går mot MSCI WORLD INDEX och ex vis SPP Global som går mot MSCI ALL COUNTRY WORLD INDEX

Eller spelar det ingen roll då indexen är ganska lika ändå?

Tack på förhand!

Annelie

Hej Annelie!

Jag skulle säga att det räcker med en av fonderna och då den billigaste. Fonderna överlappar varandra väldigt mycket och blir då inte mycket till komplement till varandra.

Jag skulle ändå rekommendera 2 fonder ,det finns en liten skillnad och samtidigt som ett försiktighet pengarna finns fördelade i olika fondbolag ,händer nånting i ena finns den andra kvar.

Absolut finns det en liten skillnad, men den är lättare att justera till genom att lägga till t.ex Avanza Emerging Markets, då får du välja exakt procent i Emerging Markets också.

Sedan att säga att man sprider risken mellan fondbolag ger, vad jag vet, ingenting.
Detta eftersom fondbolagets ekonomi och dess kapital dom förvaltar ska vara skilda, så vid en konkurs så skiljs dom åt och ett annat fondbolag tar över kapitalet eller så likvideras det och du får pengarna utbetalt till dig.

Teoretiskt, du har rätt Robin men vad händer om fondbolaget slarvar och pengarna som dom förvaltar saknas ,för vid en konkurs kan hända märkliga saker,då träder i kraft sk,investerarskydd, då ersätts varje ISK,eller fondkonto med 250000kr ,och på en sådana konto kan finnas flera aktier,fonder,obligationer värda mer än 250000 kr.

I teorin så kan detta såklart också hände det du nämner, men då är vi inne på lite andra saker som att man inte kan lite på banksystem/fondbolag, då har vi stora problem.

Att då välja större och mer välkända banker skulle kunna vara ett säkrare val, men såklart kan dom också skippa lagen och blanda ihop sin egna ekonomi med förvaltningskapitalet.

Hej Annelie!

Om du kör Avanza Global 86-88% och Avanza Emerging Markets 12-14% så får du typ samma innehav som MSCI ALL COUNTRY WORLD INDEX som SPP Aktiefond Global A följer.

Mvh

Elizium

Tack för upplysningen!
mvh
Annelie