Jag har sparat i ett antal olika enskilda aktier de senaste åren, och det har gått så pass bra att jag känner att jag vill sätta av en del till någon tryggare placering i form av global indexfond. Men då undrar jag en sak, finns det någon fördel eller nackdel med att ha en eller flera globala indexfonder? Spontant tänker jag att det borde vara tillräckligt med att endast ha en. Men det kanske finns någon risk med det som jag inte tänker på. Kanske om de kan låsa sig som jag har för mig någon fond gjorde förra våren i corona-kraschen eller liknande.
Sannolikheten att det låser sig är mycket låg, men det var den förra våren också - och ändå hände det.
Om man inte tittar på decimalerna så är det ofta i stort sett gratis att välja flera. Snittkostnaden blir ju liiite högre om man även väljer någon fond som inte är allra billigast. Jag köper överlappande fonder, men räkna med ett påpekande här i forumet om du avslöjar vilka fonder du har. 
En annan fördel är att du kanske kan öka ditt belåningsutrymme om du har värdepapperskredit, beroende på vilken bank du använder.
Räcker med SPP Aktiefond Global A!
Det var så vitt jag vet endast räntefonder som låstes för uttag förra året, inga aktiefonder.
Ja, det var väl bara företagsobligationer som ställde till det. Den gången.
I faktabladet för SPP Aktiefond Global A står det:
Likviditetsrisk: Uppstår om en del av fondens tillgångar är svåra att sälja vid en viss tidpunkt eller till ett rimligt pris.
Det kanske rent av är så att den höga diversifieringen i en globalfond ökar sannolikheten att den har något svårvärderat innehav.
Gör det så himla mycket om en fond blir osäljbar i en vecka? Försöker vi tajma marknaden med att sälja allt och hoppas marknaden går ner ännu mer? Det är ju inte direkt vad forskningen rekommenderar.
Och om en global indexfond blir handelsstoppad, kommer andra globala indexfonder också bli handelsstoppade i och med att de har samma innehav?
Låter rimligt.
Du har rätt i markandstajming. Vill man göra det ska man inte satsa på en globalindexfond.
Så vad ska man då ha i sin Dual momentum?
Ta flera. Vad har du att förlora på att ha 2-3 indexfonder? Så mycket jobbigare är det inte och då kan du slippa klandra dig själv om något helt absurt inträffar.
Unknown unknowns händer alltid…
Personligen har jag två globala indexfonder.