Har bara en men funderar om man bör ha flera för att sprida förvaltningsrisk(?), har DNB global index, känns som en trygg bank men man vet ju aldrig. Hur resonerar/placerar ni i globala fonder som följer samma index mer eller mindre?
Jag tycker bara det blir krångligt. Jag har bara en (i mitt privata sparande)
Ja du, skulle Danske Bank fallera är vi alla illa ute, oavsett vilken bank vi än har. Då lär det inte hjälpa var du än sparar.
Danske Bank är en systemvikig dansk bank. Kan inte Danmark rädda den, då är vår ekonomi som vi nu känner den borta för alltid.
DNB är norsk 
Jag använder mig utav bara en och samma globala indexfond. Känns för mig onödigt med flera olika fonder inom samma kategori.
Norge eller Danmark är det väl samma sak eller hur @Nestor  
 ?
 ? 
Ett sätt att tänka är att man kan ha olika fondförvaltare på premiepension, tjänstepension och privat pensionssparande.
Så länge man inte har väldigt stort privat sparande tänker jag att det är tillräcklig diversifiering.
I alla fall före 1809. Byt ut Danmark mot Norge så är svaret rätt…
 Byt ut Danmark mot Norge så är svaret rätt…
Less is more.
Lite vid sidan av.
Vilken är skillnaden mellan Swedbank access och Swedbank access edge? dvs vad innebär edge (mer än att betala högre avgift!)
Tycker det verkar onödigt med två olika globala indexfonder, i synnerhet om det är en stor och välkänd förvaltare
Jag har flera och även olika institut.
- LF global indexnära (på LF)
- Avanza Global (på Avanza… DUH!)
- DNB global index (Nordnet).
Säkert onödigt som de flesta säger, men för mig känns det bättre att sprida ut det.
Tycker det verkar klokt, även en storbank kan väll ställa till det för sig. It system, fövaltare som trixar eller någon svart svan som nollar innehavet. Vill gärna ha både hängslen och livrem när man parkerar större kapital över lång tid hos aktörer.
om du bara väljer en så exkluderar du alltid någon marknad, t.ex. Storebrand Global All Countries A SEK exkluderar småbolag, Länsförsäkringar Global index utesluter emerging markets, företag som inte når upp till deras hållbarhetskrav och småbolag. Slutsats du måste välja flera fonder om du vill köpa hela världsmarknaden.
More is more 
Skämt åsido jag själv har mina isk investeringar hos 3 st fondplattformar och äger 4 olika indexfonder detta har jag gjort med tanken om typ lysa skulle försvinna på nägot konstigt vänster och investeringssparskyddet kickar in vilket är ca 300k på varje plattsform om jag minns rätt så vill jag ej ha alla mina “ägg” hos en fondförvaltare.