Vilka bolag på börsen, oavsett bransch, är undervärderade? Nu talar jag inte om de företag där majoritetsägare döljer sin faktiska förmögenhet, uten de företag som faktiskt har för lågt börsvärde. Dessa borde man väl satsa i?
Fråga från sociala medier som jag tyckte var tillräckligt relevant för att lyfta här i forumet (framförallt till en kommande guide) eftersom det ofta pratas om det här.
Ja, vad är ens ett undervärderat företag? Lågt P/E-tal, hög direktavkastning, eller vad går man på? Min erfarenhet är att såna nyckeltal ofta speglar problem i företaget eller begränsade framtidsmöjligheter. Om man hittat ett “undervärderat företag” måste man nog ställa sig frågan om det finns orsaker till att marknaden inte vill betala mer. (Insåg att det i princip bara var en upprepning av vad du skrivet, men jag instämmer med andra ord )
Alla marknader är inte likvärdiga och därmed inte heller lika effektiva. Men vad ska man egentligen göra med den insikten?
Som sagt, problemet börjar med att dels hitta bolagen. Och sedan ha en plan för exit. Helst ska ju allt dessutom ske på ett såpass systematiskt sätt att bedriften går att upprepa.
Värdet är marknadsvärdet. D.v.s. priset att köpa just nu.
P/E tal och andra mått kan argumenteras för att jämföra med andra bolag i samma sektor för att peka på mer avkastning per krona, men där är fler faktorer på marknadsvärde än de sista kvartalsrapporterna från ett bolag.
Saker kostar och är värda det de köper/säljer för. Felvärderingstänket är en form av att försöka sia framtiden, som bevisligen inte är pålitligt då aktiv förvaltning då hade funkat bättre xD
Ja, undervärderade bolag borde man verkligen satsa i. Att ta reda på vilka bolag som är undervärderade och sedan köpa dessa är ju definitionen av vad som krävs för att konsekvent slå index på börsen. Men det svåra är ju att just förstå vilka bolag som är undervärderade.
Behöver vara kraftigt undervärderade bolag. Många bolag som presenterar över genomsnittet underpresterar fortfarande mot index. Avkastningen följer ej normalfördelning.
Problemet ligger i just den meningen. Ingen här inne kommer att kunna besvara den frågan. Om någon trots allt letar upp en lista över “börsens mest undervärderade bolag”, så bygger den listan på subjektiva bedömningar, enskilda nyckeltal och prognoser som redan imorgon kan vara inaktuella igen.
När man senare ställer frågan om man borde satsa i dessa så blir direkt följdfrågan hur länge? För denna strategin handlar ju inte bara om att hitta undervärderade aktier, utan också om att förstå när och varför de kan komma att värderas om.