Googlat lite snabbt med måttlig framgång gällande aktier med “högst omsättning” som man ofta läser om på startsidor, samt vad vissa indexfonder är baserade på. Jag får säkert bättre och mer intressanta frågor av att fråga här
Någon som kan förklara varför detta är intressant och relevant? Samt varför tex indexfonder ibland är baserade på detta istället för börsvärde?
En anledning till varför en stor fond skulle vilja vara baserad på det är antagligen att högre likviditet = mindre spreads och mindre påverkan på priset (tillgång och efterfrågan).
Med enklare ord så beror det på att hög omsättning innebär att många köper och säljer aktier i bolaget. Det gör det möjligt att själv köpa och sälja med kort varsel, eftersom det alltid finns många andra man kan handla med (likviditet). Det gör det också lättare att köpa och sälja “till rätt pris” eftersom marknaden håller kurserna uppdaterade hela tiden, vilket leder till att skillnaden mellan köp- och säljpris är litet (låg spread).
För en fond är detta intressant eftersom när du köper eller säljer en fondandel så måste fonden kunna köpa och sälja aktier åt dig. Som investerare är det ibland intressant med extra hög likviditet om du vill vara hyfsat säker på att du kan sälja fonden snabbt. Jag säger “hyfsat säker” eftersom vad som helst kan hända, som till exempel i Ryssland där börserna stängde och det fortfarande finns fonder som kunderna inte har kunnat sälja (där snackar vi obefintlig likviditet).
Spread är viktigt för dig som investerare eftersom spreaden innebär att du alltid kommer köpa lite dyrare än marknadspriset, och alltid sälja lite billigare. Om spreaden är låg så slipper du förlora så mycket pengar varje gång fonden gör affärer.
När det kommer till indexfonder så gjorde jag ett minidyk i det för några år sedan så jag länkar till det svaret: