Billiga och breda indexfonder. Personligen avråder jag helt och hållet från enskild aktier då de flesta underpresterar globalt index.
Här kan du läsa hur ISK beskattas.
Avgiften dras automatiskt löpande. Inget du behöver tänka på Det dras direkt ifrån ditt innehav i fonden.
Beror på när du tänker att du ska köpa? Generellt så är det inom 3 år eller mindre så är sparkonto lämpligast. Inte för att det kommer växa snabbast men för att det kommer vara säkrast på så kort tid. Är det längre tid än så, så kan du köra global indexfond med t.ex 10% per år tills köp, resten sparkonto. T.ex om du tänker dig att du ska köpa om 5 år så placera 50% i global indexfond och 50% på sparkonto.
Att få pengar att växa snabbt innebär oftast att ta hög risk, en risk som absolut inte alltid lönar sig.
Det kan du absolut göra Lysa och Opti är populära sådana. De hjälper dig att hitta rätt risknivå och du behöver inte fundera på vilka fonder eller aktier du ska välja. De har färdiga portföljer.
Jag brukar följa marknaden på Nordnet bara. Men det är ingen information jag agerar på. Köper gör jag varje månad när lönen kommer. Varken oftare eller mer sällan i princip. Månadsspar helt enkelt. Säljer gör jag bara mot förmodan när pengarna ska användas. Jag säljer inte för att marknaden får ner eller oavsett hur börsen rör sig.
Alltså undvik marknadstajming med andra ord.
Köp varje månad. Sälj aldrig.
Eller du ska såklart sälja av när det är dags att använda pengarna. Men inte beroende på börsens rörelser.