Börja spara nu

Hej!

Ska börja spara i fondrobot Lysa har jag tänkt. Jag har inte varit aktiv alls och känner mig ganska oengagerad och okunnig men måste starta nu.
I nuläget sättas alla pengar in på vanligt sparkonto och har även pengar ca 150 000 kr som jag borde sätta på något bättre ställe än sparkonto, vill ha pengarna tillgängliga om ett par år. (Har en annan buffert)
Vill både börja spara till pension samt starta ett spar åt barnen (2&5 år) och även starta ett gemensamt spar för vår familj där pengarna ska kunna tas ut om vi vill göra nån större resa eller så om några år.
Hur hade ni gjort med de 150000 som ska placeras så de ger bättre avkastning? Ska man sätta in 10 000 i månaden i 15 månader i en fondrobot och sen stoppa den stora insättningen och spara nån tusenlapp ist eller sätta in 150000kr från start och spara en mindre summa varje månad?
Vad hade ni gjort?

Är det lätt att gå in och ändra summa man vill spara samt lätt ändra risknivå?

Hur funkar det om man vill ta ut en summa pengar från en fondrobot, är det något man bör tänka på?

Tack på förhand!

/Annika

Hej Annika!

Kul med så många frågor, ska försöka besvara dom så bra jag kan!

För att förstå lite risk i placering och även risk mot tidshorisont på sparande så tycker jag att artikeln “Fyra-Hinkar-Strategin” passar utmärkt för att förklara hur man kan placera sina pengar. Där kommer dina 150 000kr in om vilket risktagande du är beredd att ta med dessa.

Sedan för att påbörja ett barnspar samt pensionsspar så tycker jag artikeln “Globala Barnportföljen” passar utmärkt, denna portfölj passa perfekt till den långa tidshorisonten som detta sparande blir.

Alltid svårt med om man ska sätta in klumpsummor direkt eller om det är bäst att månadsspara in den större klumpsumman man har, där har Jan gjort en artikel som just handlar om “investera allt på en gång eller sprid ut”. Kolla gärna in den!

Att ändra sitt månadssparande går väldigt smidigt på alla plattformar jag vet om, det görs med några klick och är ändrat till nästa insättning!

Tror inte det är så mycket att tänka på vid just uttag från fondrobot, skulle väl säga att man får räkna med att det tar några dagar att plocka ut dessa pengar, men kanske maximalt en vecka.

Hoppas detta besvarade dina frågor!