Kriser och nedgångar på börsen är inget nytt. I denna grafen har Ben Carlson sammanställt hur den amerikanska börsen (SP500, mätt i USD) har gått 12 månader efter en stor geopolitisk händelse. I snitt har börsen ett år senare varit på +14,2%. Notera att detta så klart inte är en garanti för framtiden.
Om man betraktar förra vårens tullkaos som geopolitisk händelse så ser det redan rätt bra ut i 1-årsgrafen ![]()
Intressant data
Antar att den procentuella avkastningen efter ett år är minst det dubbla med Rika Tillsammans-fonden? ![]()
När jag kollar min Lysa med 100% aktier och 12 månader är det + 14,23%
I år + 0,63% för tillfället
Ja, men det här är värre. Även om USA/Israel kastar in handduken idag så är skadorna långtgående. Inte bara olja kommer att ta tid att få igång utan även konstgödsel och inte minst helium.
Jag vet inte hur stora lager av konstgödsel som finns men nu är det vår på norra halvklotet och gödsel behövs. Att börsen studsar ner och upp så fort Trump kommer med sina galna uttalande skall man nog inte ta så allvarligt på.
Risken är att detta blir långvarigt och svårt.
Kanske missförstår, men huruvida +11 % ett år efter nedgång är bra eller inte beror ju på hur stor nedgången var ett år före. Om det rasade 35 % så är ju en uppgång på 11 ett år efter inte särskilt bra då tappet ändå inte hämtats upp.
Hur är detta mätt? Vart dras startpunkten? Börsen rasar ju ofta efter geopolitisk händelse men ofta inte på en sekund, är det då botten man tittar på eller? Mer intressant att sätta precis innan händelsen som startpunkt. Allt annat blir väldigt svårt att hålla homogent.
Ja det är mycket olika basvaror inom petrokemi påverkas, inte bara olja och gas. Gulfländerna har ju utvecklats för att leverera raffinerade produkter.
Sen får vi väl också tänka på att snart är merparten av tankers framme - de som kom förbi Hormuz strax före kriget bröt ut. Därefter tar man av eventuella lager i landet.
Därefter visar sig effekterna på riktigt. Även om kriget tar slut idag och Hormuz öppnar för fullt så tar det åtminstone en månad tills nya leveransens kommer fram.
Vi har alltså inte riktigt sett bristen än, bara prisökningarna, förutom en del asiatiska länder som drabbats av brist snabbare än Europa
Alla startdatum står i grafen. T.ex. 24 feb 2022 för Rysslands invasion av Ukraina etc. Det är mätt 12 månader framåt från händelsen.
Lyckas inte få fram exakta datum ur grafen (på mobil). Bara år. Kan vara SBS men om det inte är solklart för mig kan det vara liknande för fler.
- Koreakriget 1950-06-25,
- Kubakrisen 1962-10-16,
- Sexdagarskriget 1967-06-05,
- Gulfkriget 1990-08-02,
- 11 september-attackerna 2001-09-11,
- Irakkriget 2003-03-20,
- Brexit-omröstningen 2016-06-24,
- COVID-19 2020-03-11
- Ukrainainvasionen 2022-02-24.
Hmm är det inflationsjusterat? Är visserligen bara ett år men magkänslan säger att en hel del av händelserna borde ökat inflationen mer än vanligt.
Det är alltid värre denna gången. Om det vore samma som förra gången skulle ju börsen inte gå ner.
Så med andra ord det: Det krävs nya omständigheter varje gång för att sänka börsen 10%.
Hittade en ny graf för 12 resp. 36 månader efter en geopolitisk kris med en 60/40-portfölj minus kontanter.
Lite mer data och grafer från artikeln:
Stocks are risk-on assets. War is a risk-off event. It is natural that as the world grapples with loud, hard-to-explain noises, equity investors tend to sell first and ask questions later. On average, per Figure 1, the bourses are negative in the week and month following the event. But the market folklore is “buy to the sound of cannons, sell to the sound of trumpets”.3 The data bears this out to some extent, with returns swinging back into positive territory on the longer look-forwards, and in the green in more than 70% of instances six months after the action begins
The most reliable war hedge there is, at least on historic precedent examined here. ‘Fiat’ means ‘let it be done’. Fiat currencies are a kind of alchemy, whereby a government pronouncement imbues value to paper. There’s nothing like a bit of wartime turbulence to have people question the pronouncer, and revert to old-school money. That big red deficit-spend button can look mighty tempting when you’re in a fight. Per Figure 2, gold is positive 85% of the time in the five post-event days, stays above 60% on virtually every look-forward, and runs well above the unconditional mean on all.
First, don’t try to time war. Second, consider opportunities, once you’ve been surprised by war. Third, have some segment of your portfolio which, at least in simulation, seeks to provide resilience during periods of conflict. Thus, you freak out less, thus you are better able to do (2). You’ve seen my suggestion. Fourth, don’t forget the big things you cared about before the war; they might come back. Fifth, watch energy markets like a bald eagle (apparently the best eyesight of any bird, who knew). They tend to go up in the near term, but if they don’t meaningfully retrace over the next 12 months, you should worry more broadly.
Är nog inte krig som är nytt. Utan det runt om. Man hör nästan dagligen nu att manövrar tas för att ta avstånd från usa. Det senaste är att eu,nato, Kanada skapa egna pakter utan usa. Brics är på väg att ta över dollar. Osv.
Börsen är usa. Just nu hatar världen usa och vill ta avstånd från dom. Vilket ej har hänt tidigare. Vilket är ett stort ? På hur börsen kommer reagera.
Hela 2020-talet har ju varit en enda stor kris. Från Covid, via Ukraina-kriget och nu till Trump och hans galenskaper. Som jag ser det är vi på väg att vaska ett helt årtionde vilket jag inte känner att jag upplevt tidigare(född 1976). Jag hoppas bara att en så pass lång och allvarlig kris ger en ännu större motreaktion efter det när man inser att vi måste ta ikapp all förlorad tid.
Fast, är det inte det här som är normalläget? Pratar man med någon äldre som upplevde 60- och 70-talet med Kubakrisen, Vietnam, Korea-kriget etc så kändes det inte så hett heller.
Kalla mig optimist…men jag väljer hellre att se det som att Sovjets sönderfall och närmande till väst på 90-talet, internets genomslag runt mellenieskiftet, startup-scenen i Sverige på 2000-talet och debatten om Sverige verkligen behöver ett försvar alls runt 2010-talet är normalläget som vi gärna kommer tillbaka till
, Tänk så mycket längre vi varit med dagens AI-revolution om inte så mycket pengar och fokus hade behövts läggas på krig och upprustning. Men men, nu kom vi kanske lite långt ifrån ursprungsämnet historisk data. Sorry för det ![]()