Vari kontakt med journalisten Jan Almgren på SvD som intervjuade mig om förutsägelser för 2026 och att det skulle med i en artikel, men eftersom jag inte har SvD har jag inte sett det. Tänkte därför kolla med er i forumet?
Nu är den uppe! Du fick ett fint summerande avslut. (Citerar endast Jans del av respekt för betalväggen. Prenumerationen på SvD är förövrigt något av mina bästa spenderade pengar, de har bra djupanalyser som är värda varenda krona.)
”Men hur det egentligen går är det förstås ingen som vet. Jan Bolmeson, som i många år har drivit Rika Tillsammans, Sveriges största community om privatekonomi, har en ödmjuk syn på förmågan att se in i framtiden.
– Man kan säga att börsen under 2026 med 95 procent sannolikhet kommer att sluta någonstans mellan minus 39 procent och plus 70 procent. För så har den gått de senaste dryga hundra åren.
– Mycket mer än så vet vi inte.
Och så påminner Jan Bolmeson stillsamt om ett av sina favoritcitat, om att det finns två typer av investerare på börsen:
De som inte vet något om hur börsen kommer att gå. Och de som ännu inte insett att de inte vet något om hur börsen kommer att gå.”
Komiskt av SvD att citera dig på detta @janbolmeson i samma artikel däe de låter andra så kallade experter (läs bl a Peter Malmqvist) göra tvärsäkra uttalanden om börsens utveckling