Som konsult jobbar vi med många olika bolag och det känns som en bra ide att undvika att köpa aktier i dessa bolag eftersom man lätt kan veta nåt som inte resten av marknaden vet. Nu ska dock en av dem börsintroduceras, skulle vilja vara med på det (strategin att sälja närmsta dagarna efter). Hur ska jag kunna försvara att det inte är insider’s varning på det också? Eller är det bäst att bara låta bli här också?
Hej Cecilia,
På vilket sätt jobbar du som konsult mot detta bolaget? 
Vi jobbar i verksamheten, kan vara lätt att ta del av interna memon och liknande tex.
En väldigt bra fråga. Detta har jag också undrat. Jag har exempelvis en kompis som jobbar på Paradox Interactive, ett svenskt spelföretag. Han har ju uppenbarligen tillgång till information om nya produkter, hur det går med dessa, hur snacket går beträffande framtida planer, et cetera, information som allmänheten inte har tillgång till. Givet denna information så måste han ju ha ett informationsövertag beträffande om man bör investera i företaget eller ej. Men var går gränsen för insiderhandeln? Den dagen han råkar tjuvlyssna på chefen som pratar om nästa kvartalsrapport?
De flesta anställda vid dessa företag vet inte tillräckligt med information för att direkt kunna dra nytta av dem. Visst kanske vi vet om kommande utgåvor, men vi har ingen aning om de kommer att lyckas. Plus när produkten kommer ut kommer den redan att ha meddelats (för det mesta) för allmänheten, så vi vet inte riktigt något nytt vid den mest relevanta punkten. Enorma lanseringar har helt trasslat tidigare och möts av motreaktion. För oss är det lika mycket en “gissning” som för någon annan om vi ska köpa eller sälja! Samtidigt under vissa omständigheter införs “freeze windows” i vissa företag för en delmängd eller alla anställda för att säkerställa att ingen handlar när de är i riskgruppen med relevant insiderkunskap. Om jag inte befinner mig i ett uttryckligt “freeze window”, oroar jag mig inte för det.
På mitt jobb görs det insider-listor i situationer som kan leda till insiderhandelsbrott. Är man med på dessa listor vet man det. Alla som inte är med på listan får handla om man inte tar del av insider-informationen. I en del situationer har det varit hundratals namn på dessa listor 
Det jag ville säga är väl att i en del företag tar man sånt på stort allvar och informerar när man råkar hamna i en sån situation.