Ska jag delta i arbetsgivarens incitamentsprogram?

Min nya arbetsgivare ska starta ett incitamentsprogram där vi som anställda kan köpa onoterade aktier i företaget som är verksamt inom IT-branchen. Företagets egna prognos är jättegod och om den stämmer så kommer den slå Stockholmsbörsen med hästlängder. Jag har inte en susning att göra en bedömning om prognosen är rimlig eller ej.

Hur ska jag kunna göra en bedömning om jag ska gå med i detta incitamentsprogram eller ej?

Hur bör jag resonera för att ta beslutet om jag ska delta i programmet eller ej?

Där har du väl en första indikation på att en eventuell investering bör ses som en lottsedel.

Vidare beror ju allt på din risktolerans i stort, hur mycket kapital du har i övrigt, samt villkoren för incitamentsprogrammet.

Personligen är jag försiktig med sådana här investeringar, mycket eftersom jag redan får min fasta lön samt min rörliga ersättning från arbetsgivaren.

1 gillning

Svårt att svara på utan att veta mer om företaget. De gångerna jag ägt onoterade optioner eller aktier i de bolag jag arbetat för har de blivit totalt värdelösa i slutändan men så behöver det ju inte alltid bli.

Personligen ogillar jag tanken av att investera i det bolaget jag arbetar för. Går bolaget dåligt riskerar man både sin inkomst och sitt sparkapital samtidigt. Går bolaget bra finns det fortfarande inga garantier att man får ut något värde i andelarna då de just är onoterade. Hur tar du del av värdestegringen? Kommer bolaget dela ut en del av överskottet? Kan du sälja till en högre nivå i framtiden? Om ja, kan du sälja till vem du vill eller behöver styrelsen godkänna köparen? Behöver du lämna tillbaka aktierna om du säger upp dig? Är bolaget i behov av kapital varav befintliga ägare riskeras att spädas ut?

Att tacka nej kan samtidigt vara svårt. Har man otur kan det tolkas som att man inte tror på bolagets framtid. Har själv varit med om en sådan situation och då kan det vara värt att gå in med en symbolisk summa. FOMO får man se upp med. Man föreställer sig en framtid där alla kollegorna blir stormrika samtidigt som man står kvar på perongen för att man inte deltog i incitamentsprogrammet.

Tror inte det finns några rätt eller fel här. Allt handlar kanske inte om det satsade kapitalet går förlorat eller slår index. Det kan vara en kul resa tillsammans med kollegorna oavsett utgång. Ja, så lägger man inte lägger in mer än vad man har råd att förlora då så klart.

…och det är uppenbart att bolagets egna prognoser fantastiska men det får man ju ta med en stor skopa salt.

1 gillning

Satsa bara pengar du är beredd att förlora.
Vilka regler gäller om du slutar hos arbetsgivaren ?
Ett syfte med incitamentsprogram är att låsa in de anställda.
Hur likvida är aktierna ?
Onoterade aktier är svårare än noterade, både vad gäller värdering och handel.

1 gillning

Först och främst, kolla på företagets ledare övriga chefer, är dom smarta och verkar ha koll på saker eller är dom som nämnt i en annan tråd “idioter som slickat röv” upp till sina positioner?

Skulle “vilken idiot som helst” kunna driva företaget vidare, eller skulle det gå rakt ner i botten om exempelvis VD’n och hens högra hand slutade?

Tror du på företagets affärsidé?

Har föregående års budgetar stämt överens med resultatet?

Jag har jobbat på företag där jag definitivt skulle köpt in mig om jag fick chansen (Har tillochmed efterfrågat detta).

Men majoriteten av företag jag jobbat för har det suttit ett gäng höns som har bestämt och skulle aldrig någonsin få för mig att vilja bli delägare, för jag var rätt säker på att det skulle gå åt skogen, vilket det också gjorde för i princip alla dessa.

Företag med hög omsättning på folk där ledarna är giriga och fullständigt skiter i hur anställda mår, men på papper kanske just nu gör jättemycket vinst - Är företag man ska hålla sig borta ifrån.

Företag med låg omsättning på folk där man tar hand om sina anställda väl som möjligtvis har en lägre vinst är typen av företag som kommer lyckas långsiktigt.

Hur stor rabatt får du gentemot värderingen?

Så med andra ord har du inte bara en, utan flera gånger jobbat för “ett gäng höns”, och detta har du insett men ändå hängt med till det gått åt skogen? Sen har du upprepat proceduren?

Ja, typ så. Nu är det kanske inte så många jag får det att låta som, å andra sidan har jag bara haft 1 tillsvidare anställning i hela mitt liv - Men detta mynnade ut i att ha jobbat för 3 olika företag. Där hoppade jag av precis innan stormen - Bolaget blev uppköpt och man såg sakta stormen komma krypandes innan det kom ett isberg och båten sjönk som en sten.
Bolaget jag jobbade på var i midnre storlek, 30~ anställda som köptes upp av ett bolag med ~150 anställda i USA, där va inte ett enda rätt i ledningen förutom han som grundade bolaget och då var VD. resten av alla högt uppsatta chefer hade inget där att göra. Sen blev det amerikanska bolaget i sin tur uppköpta av ett annat bolag med 10.000~ anställda och grundaren slutade - Då sjönk båten!

Sen ett konsultuppdrag jag hoppade jag av för att företaget sköttes otroligt dåligt och VD’n / största ägaren va så korkad så jag mådde nästan illa när han öppnade munnen.
Ett annat stannade jag kvar på för att de betalade bra, även om jag kanske tyckte att ledningen va inkompetent. Men jag trivdes i teamet jag jobbade med.

Det är ju väldigt svårt från utsidan att se hur ett företag faktiskt drivs, så den niten kan man ju gå på flera gånger?

Siffror på omsättning och resultat säger inte mig någonting mer än att “Ja, dom har råd att betala min lön”. Ingenting om hur anställda behandlas eller om det sitter 3 höns i toppen.

Oavsett så tycker jag att frågeställningen jag skrev i mitt första inlägg är högst relevant för om TS ska stoppa in sina pengar någonstans. Det andra va mer ur egen erfarenhet för att försöka få någon form av underlag om varför jag tycker dom frågorna är viktiga :slight_smile: