Tjena!
Jag har nästintill lyssnat på alla poddavsnitt på rika tillsammans och har även hängt som ett spöke på forumet och läst inlägg jag tyckt vart intressanta. Det som jag på senare tid har ägnat tankeverksamhet åt är om gräset är grönare andra sidan, om det finns kunskap bortom passivt sparande, indexfonder etc. varför ska jag hålla mig till indexfonder/passivitet när jag saknar kunskapen om andra sidan. Jag har inte stor kunskap kring ekonomi men är i ett skede där jag känner att jag skulle behöva fördjupa mig och lära mig mer om grunderna kring vad en aktie är (hela vägen ner på atomnivå), hur ett bolag värderas och hur de aktiva investerare som finns på marknaden arbetar för att bättre förstå vad jag håller på med. Skulle därför vilja höra här om ni har tips på böcker, poddar etc där denna kunskap kan inhämtas.
Har inga tips - men kan efter att ha prövat båda sidor av gräsmattan konstatera att jag tjänar otroligt mycket mer på att göra karriär än på att välja aktier. Jag lägger därför tiden där jag har högst avkastning och låter passiva indexfonder göra jobbet på investeringssidan.
The Swedish Investor på Youtube har massor av video kring detta. Han sammanfattar en mängd olika böcker. 151 klipp just nu så kolla antingen de mest populära eller börja med hans äldsta och arbeta dig framåt.
https://www.youtube.com/@TheSwedishInvestor/videos
Välkommen! Här resonerar jag kring frågan:
Det är ungefär vad du får lära dig om du tar en Master i Finance.
Hej från andra sidan gräset. Jag tycker absolut man ska fördjupa sig om man har intresse. Man behöver inte byta investeringsstrategi men kunskap skadar aldrig. Det här kan minst sagt vara en spännande värld. Jag är en sådan extrem ekonominörd att när jag flyttade till en ny stad, gick jag in på Alla Bolag och laddade ned årsrapporterna från frisörerna i området. Sedan valde jag frisör baserat på finansiella nyckeltal ungefär som en aktie. Haha, jag hör själv hur galet det här låter när jag skriver ned det.
Jag tror det här är lite som att börja räkna kalorier. När man väl öppnat pandors ask finns det ingen återvändo. Så var varnad! ![]()
Om jag hade varit du hade jag ställ mig denna fråga: varför vill jag lära mig mer?
Om svaret är för att du är intresserad av ämnet så go for it. Jag har tyvärr inga bra poddar eller böcker för detta.
Om svaret var för att du vill slå index så hoppas jag att du kan acceptera att utfallet troligtvis blir betydligt sämre än index. Det finns mycket forskning som visar att för att slå index behöver du ta mer risk och ha tur medan skicklighet i stock picking inte visat sig spela någon större roll. Vill du lära dig hur du kan ta mer systematisk risk kan jag rekomendera dig till Ben felix YT kanal. Han och Cameron har dessutom än fantastisk podd (rational reminder) där de bjuder in nobelpristagare, forskare, jornalister m.m. och diskuterar allt möjligt. Rational reminder forumet kan jag också rekomendera. Ett annat tips på ökat risktagande som ökar förväntad avkastning är genom hävstång.
KAP. Kvalitetsaktiepodden. Lyssna lite på vad grabbarna där har att säga.
Intressant att höra deras resonemang.
De som lyckas bäst på börsen med stock picking är ju de med de bästa nätverken, där man delar information med varandra och vet exakt hur kvartalsrapporterna ska bli, veckor i förväg.
Har du inte detta nätverk med företagstoppar så rekommenderar jag passiva indexfonder.
Funderade lite på detta själv… Tänkte först byta från Avanza till Nordnet för att spara in courtage via månadssparande… Men istället för att jaga dessa 50-100kr och bli låst till en aktör så kan jag likaväl försöka spara in 50-100kr på annat, t.ex. mindre socker eller annat onyttigt. Så länge din investering är bred och har låg avgift tänker jag att fokuset borde skifta till att öka inkomster och minska utgifter. En rimlig balans krävs!
Riktigt så illa är det inte som väl är. Det här skulle gå under inside information och är brottsligt. Känner du till sådana fall bör de anmälas till EBM.
Tack för många bra invändningar! Håller med de flesta av er. Det som jag tror är kärnan är att jag känner mig hyfsat övertygad om att indexfonder och passivt sparande är nyckeln till framgång. Det man däremot tappar på vägen är kunskapen kring vad man faktiskt håller på med. Man fattar att det man gör är bra, är i linje med forskningen, men utan att reflektera över vad man faktiskt håller på med😂 allra troligtvis kommer jag fortsätta med Jan och Carolines ständigt återkommande tes kring den lata och ointresserade småspararen🫡
Insider trading är extremt vanligt och brottslighet förekommer i alla samhällsklasser precis överallt.
Kolla på Den Svarta Svanen på SVT, rekommenderas!
Jag kör bara passiva indexfonder och har alltid gjort, jag kan aldrig bli tagen för någonting, men vet också vad som förekommer i vårt samhälle.
Otroligt svårt att komma på och framför allt bevisa ifall två polare utan några kopplingar delar på värdefull information.
Rekommenderar också Exit ifall du inte sett den serien, som är baserad på ett kompisgäng i Norge där man delar friskt på information.
Åjo, förekommer nog mer än man tror. Ungefär lite som att säga ingen kör väl för fort längs vägarna eftersom det är förbjudet och ser man någon som gör det bör man anmäla de. Blir jobbigt på Essingeleden en vardag i så fall… ![]()
När jag pluggade på Handelshögskolan fanns det en professor som det ryktades var den rikaste personen på skolan. Ha sa att “ingen klår index långsiktigt” när man räknar i avgifterna de tar ut OCH undantar de som har tillgång till insiderinformation på olika sätt… Sen hade han en lång utläggning om hur många som på olika sätt naturligt hade tillgång till olika information i förväg avseende t ex , förhandlingar, kontrakt, bokslut, uppköp, genombrott, effektiviseringar, beviljade lån, patent, värderingar och annan kursdrivande information. Sen på det fanns då nästa led hur dessa personer medvetet/omedvetet lagligt/olagligt spred/delade information med varandra innan informationen var presenterad/allmänt känd.
Finns/fanns till och med specifika fonder som har som strategi att ta rygg på hur den officiellt rapporterade insiderhandeln fortgår. Dvs fonden köper/säljer när olika insiders enligt regelverket rapporterat att de köper/säljer osv.